Wie ziet het nog, het magische woord ‘welkom’ op de homepage van een website? In 2017 zie ik het alleen nog op de website van de plaatselijke fietsenmaker. Eind jaren ’90 was het de standaard. Web usability voordat Search Engine Optimization bestond. Nostalgie!

Het was het pré-Google-tijdperk, waarbij organisaties er nog vanuit gingen dat bezoekers eerst op de homepage kwamen, voordat ze de uitgedachte navigatiestappen doorliepen. En zelfs Google verwelkomde je, nog ver voordat SEO bestond.

De ‘3-seconds-rule’ bestond nog niet: de tijd die een bezoeker nodig heeft om te bepalen of hij vindt wat hij zoekt. Webbouwers dachten bezoekers nog te plezieren met animated gifs. ‘Leuk’ en dan vooral wat de ze zelf ‘leuk’ vonden, kreeg een plekje op de homepage.

Welcome Blurb

Voordat het woord ‘call-to-action’ werd gebruikt in marketing, bepaalde het onderbuikgevoel van webbouwers of managers de kleur van de homepage en de teksten op navigatiebuttons.

Inmiddels weten we beter. Web usability is big business. Bureaus als Norman Nielsen Group en usability expert Steve Krug, bekend van het boek Don’t make me think, waarschuwden rond de eeuwwisseling al voor ‘blah, blah’ op websites. Ballast die bezoekers verwart, tijd kost en daardoor wegjaagt. Steve Krug noemt het de Welcome Blurb, niemand die deze introductietekst ziet. Grappig dat rond het jaar 2000 de meeste grote bedrijven er acuut mee stopten.

Online vriendelijkheid

Toch mis ik ze soms, de goedbedoelde pogingen van online vriendelijkheid. Stap even terug in de tijd, en bekijk wat deze 10 bedrijven in de nineties deden:

 

 


281 keer gelezen Geschreven door
0 comments