Sinds een paar maanden bestaat Twitter Moments in Nederland, een mooie nieuwe feature, waarmee Twitter de concurrentie aangaat met Instagram en Snapchat Stories. Ontdek het zelf. In dit blog een aantal tips om je op weg te helpen.

Twitter Moments zijn gebundelde tweets van jezelf of anderen over een evenement, gebeurtenis of een bepaald onderwerp waar de wereld over praat. Je volgers kunnen de tweets als een slideshow afspelen. Ze blijven hierdoor makkelijk en snel bij, zonder dat ze duizenden accounts moeten afstruinen of bovenop een trending topic moeten zitten. Jij hebt voor hen die goede selectie gemaakt.

Twitter Moments: wanneer en hoe?

1. Buzz voor evenementen

Je kunt Twitter Moments inzetten als je buzz wilt creëren voor een evenement. Maak een Moment aan voordat het evenement plaatsvindt, om sprekers alvast in de spotlight te zetten. Verzamel tweets met interessante quotes of presentaties van de sprekers. Zo worden de deelnemers van het evenement alvast “lekker” gemaakt met wat er komen gaat.
Na of tijdens het evenement verzamel je de meest boeiende tweets van deelnemers, sprekers met video’s, foto’s etc. Zodat iedereen die er niet bij was al bladerend door dit Twitter Moment voelt dat hij er had moeten zijn.

2. Kennisbron voor je netwerk

Twitter Moments biedt ook tegenwicht tegen de vluchtigheid. Het is erg makkelijk om tweets te missen die je niet had willen missen. Met Twitter Moments kun je oude tweets die nog steeds van waarde zijn verzamelen en altijd bijwerken door nieuwe tweets toe te voegen of oude te verwijderen. Verzamel tweets van je favoriete twitter accounts over een onderwerp en deel het complete verhaal met je volgers. Bespaart hen enorm veel tijd in de jacht naar interessante content.

3. Merk branding

Laat je klanten het werk doen en laat hen het verhaal van jouw bedrijf vertellen. Hun beleving en gevoel daar gaat het uiteindelijk om. Breng de beste tweets bij elkaar in een Moment, en je hebt een link naar een visitekaartje voor je bedrijf. KLM doet dat fantastisch door getweete foto’s van reizigers samen te bundelen in een Moment. Of Starbucks: met de kerst in aantocht verzamelen ze alle tweets van klanten met een rode koffiebeker.

4 tips voor je begint

  • Stel kaders voor je Moment: maak duidelijk waarover je het gaat hebben en waarover niet. Dat is wel zo duidelijk voor je volgers of andere geïnteresseerden. Ga je buiten de kaders, bedenk dan of je niet beter een nieuw Moment kunt maken over dat onderwerp.
  • Varieer: in een Moment kun je veel soorten content kwijt, zoals foto’s, video’s, GIF’s, dus ga lekker aan de slag en maak er een creatief pakketje van!
  • Deel je Moment: tweet erover, vraag je volgers om ‘m te delen, embed het Moment in een blog of landingspagina of pin ‘m op je Twitterpagina.
  • Hoe maak je je eerste Moment: Bekijk de tips van Twitter zelf:

5 voorbeelden

De voorbeelden in Nederland zijn nog schaars, maar ik heb er een paar bij elkaar geraapt ter inspiratie:

starbucks-twitter-moments
Starbucks Twitter Moment: #RedCups + You

Wensen voor de toekomst

Het zou mooi zijn als Twitter zoekmogelijkheden biedt voor Moments, zodat je kunt zoeken en filteren op interessante Moments. Daarnaast zou het fijn zijn als je eenvoudig bestaande of nieuwe tweets vanaf je smartphone kunt toevoegen aan een Moment, zoals dat nu wel kan via de desktop. Dat gaat vast nog komen, we zijn pas net begonnen. Ik kijk ernaar uit!

Ben jij al begonnen met experimenteren?

Hoe en waarvoor gebruik jij Twitter Moments? Heb je goede voorbeelden en wat zijn jouw tips & tricks? Ik ben heel benieuwd. Deel jouw ervaring onderaan dit blog.


929 keer gelezen Geschreven door en
1 comments