De tijd van de term ‘SEO-content’ is nu toch echt voorbij. Het advies dat al veel langer de standaard had moeten zijn, is eindelijk werkelijkheid: maak kwaliteitscontent om goed te scoren in de zoekmachines. Maar hoe doe je dat?

SEO-content is géén keyword stuffing

Regelmatig vragen opdrachtgevers mij om SEO-teksten te schrijven. Logisch, zij willen goed scoren in zoekmachines (lees: Google). De laatste jaren is de definitie van ‘SEO-teksten’ sterk veranderd en ik vraag mijn klant dan ook altijd om uitleg, een definitie. De uitleg die ik krijg, richt zich vaak alleen op ‘keywords’ en soms neigt de definitie zelfs naar ‘keyword stuffing’. De verwachtingen van de resultaten van SEO-teksten zijn hoog, waarbij mijn klant niet beseft welke andere aspecten de rangorde in Google bepalen. Geen probleem uiteraard, daarom huren ze mij als expert in. Ik zie het ook als mijn taak om ze dit uit te leggen, zonder ze te vervelen met teveel technische informatie.

Google wil kwaliteitscontent

Google is continu bezig met het aanpassen van hun algoritme om tot betere zoekresultaten te komen. De grote omslag van SEO-content naar kwaliteitscontent is vooral gekomen met de release van Panda in februari 2011 (ook alweer een tijdje geleden dus). Google geeft het algoritme nooit bloot en dus is het lastig om te bepalen wat zij precies kwaliteitscontent vinden. Google geeft gelukkig wel wat aanwijzingen waar ik als (SEO) copywriter wat mee kan.

Wat verstaat Google onder kwaliteitscontent?

Uitgangspunt is – nu meer dan ooit – de beleving van de lezer (klant) en de ervaring die zij hebben bij het rondneuzen op je website. Dat Google dit belangrijk vindt, komt ook naar voren in de Search Quality Ratings Guidelines; een uitgebreide handleiding voor lokale ‘raters’ van zoekresultaten.

De lezer moet vertrouwen hebben in je site. Door goede content te bieden, zorg je dat het vertrouwen in jou als persoon of bedrijf vergroot wordt. Een lezer komt dan sneller bij je terug, beveelt je sneller aan bij anderen en beschouwt jou langzamerhand als autoriteit op een bepaald gebied. Google houdt ook erg van autoriteit.

Via de link hierboven lees je meer over de aanwijzingen die Google geeft voor het maken van goede kwaliteit, maar ik haal ze hier toch even kort aan om je het geklik te besparen:

  • Zorg dat de content nuttig en informatief is en in context met (het onderwerp van) je website of landingspage.
  • Maak onderscheidende content waarbij je een andere invalshoek en meerwaarde biedt ten opzichte van je concurrent(en).
  • Zorg dat jij betrouwbaar overkomt. Je lezer moet merken dat je je huiswerk hebt gedaan en dat je de expertise in huis hebt waar hij naar op zoek is. En dit uiteraard zonder dat je hem direct vertelt hoe geweldig je wel niet bent. De salespitch-periode zijn we al lang voorbij.
  • Creëer content om bezoekers een goede gebruikerservaring te bieden, en niet om een hoge positie in de zoekmachines te bemachtigen.
  • Wees in alle opzichten aantrekkelijk. Zorg voor een goede, duidelijke en gestructureerde lay-out, goede teksten in combinatie met goede, het verhaal ondersteunende afbeeldingen en/of video’s.

Jazeker: afbeeldingen en video verrijken je content

Naast een goed gestructureerde tekst met duidelijke tussenkoppen, kun je je tekst aantrekkelijker maken door het gebruik van afbeeldingen en video’s. Afbeeldingen en video maken je website levendiger en verrijken de tekst. Ze bieden mensen die meer visueel ingesteld zijn, een mogelijkheid om jouw goede content tot zich te nemen op een manier die zij prettig vinden.

Om te zorgen dat je de afbeeldingen optimaal benut voor de vindbaarheid van je website geeft Google tips om je afbeeldingen SEO-proof te maken. Voor video’s gelden ook specifieke regels. Deze zijn wat technischer en ik volsta hier ook met een verwijzing naar de Google pagina waar ze tips geven over het SEO-proof maken van video’s.

Kwaliteitscontent maken? Je kunt het!

De term SEO-content is dus zeer betrekkelijk geworden, zo niet ter ziele gegaan. Maar de nieuwe koning in contentland is veel aantrekkelijker en ook veel leuker om mee te werken.

Hoe je kwaliteitscontent maakt? Het antwoord is niet eenduidig, maar met de onderstaande tips kom je al een heel eind.

  • Benut je expertise (ook als bedrijf) om kwaliteitscontent te maken. Denk hierbij echt vanuit de bezoeker van je website – je klant – dit doet Google namelijk ook!
  • Zorg dat de eerste insteek de content is waar je klant naar op zoek is.
  • Geef ze de informatie waar ze naar op zoek zijn, op een manier die alleen jij met je expertise kunt geven.
  • Check pas in tweede instantie of je de belangrijkste keywords hebt gebruikt, de synoniemen van deze keywords en of de context rond die keywords klopt.
  • Irriteer ze niet met een onleesbare brij van keywords.

Er zijn vast nog veel meer tips en suggesties te geven waar je op moet letten als je kwaliteitscontent produceert. Heb jij nog aanvullingen, dan lees ik die graag.


1.894 keer gelezen Geschreven door en
0 comments