Of je Prince nou haatte of bewonderde: vriend en vijand zijn het erover eens dat een volstrekt unieke artiest deze wereld heeft verlaten. Kunnen we als contentmakers iets leren van ‘His Royal Badness’? Nou en of! 

Terugkijkend is Prince voor mij als mens én als schrijver een enorme inspiratie geweest. En nog steeds. Grootste lessen: fuck de regels, geef alles wat je hebt en blijf jezelf trouw. Alleen dan maak je echt epische content.

Fuck de regels 

Starfish and coffee. Sign o’ the Times. When doves cry. Toen ik Prince als veertienjarige voor het eerst hoorde maakte hij direct een verpletterende indruk. Ik was een beetje bang voor die rare dwerg. Hij belichaamde de ultieme vrijheid.

Deze man had totaal schijt.

Hij speelde met muziekstijlen als lego. Mixte rock met rap, humor met seks, diepgang met platte woordgrappen, soul met funk, kortom: hij schopte mijn vastomlijnde puberale wereldbeeld volledig overhoop. Zoals het hoort met grote kunst.

“A strong spirit trancends rules.”

Als je content maakt: trek je niets aan van zogenaamde regels. Het gaat om impact. Kleur buiten de lijntjes, ga de wildernis in waar anderen het gebaande pad volgen.

Geef alles wat je hebt 

Bij elke song van Prince voel je de liefde voor wat hij aan het doen is uit de speakers knallen. Die liefde uit zich in aandacht voor ieder detail en totale beheersing van de materie. Hoe hard hij ook uit de bocht vliegt, je hoort gewoon dat hij exact weet wat hij doet. Daardoor raakt hij je recht in je hart. En daardoor weet je na twintig jaar nog precies waar je was toen je voor het eerst de gitaarsolo in Purple Rain hoorde.

“The key to longevity is to learn every aspect of music that you can”

Als je content maakt: beheers je materie. Doe je huiswerk. Geef ieder detail aandacht.  De sleutel naar blijvend succes is om alle aspecten van contentmarketing te leren. En dat kun je alleen als je heel veel houdt van wat je doet.

Blijf jezelf trouw

Als hij rekening had gehouden met wat zijn publiek wilde, had Prince nog twintig Purple Rains gemaakt. Maar dat deed hij niet, omdat het daar niet om ging. Hij was op ontdekkingsreis. Hij moest door.

“All people care about is getting paid, so they try to do just what the audience wants them to do. I’d rather give people what they need rather than just what they want.”

Als je content maakt: natuurlijk moet je weten voor wie je het doet. Maar luister je teveel naar wat je publiek verwacht, dan maak je wat iedereen maakt en krijg je wat je altijd kreeg. Dus ja: lees de rapporten, crunch the numbers, bestudeer de marktonderzoeken.

En smijt de hele zooi daarna in de papierversnipperaar.

Luister naar je intuïtie. Vraag je altijd af: voel ik wat ik aan het doen ben? Of doe ik het alleen maar? Hoe denk jij je publiek te raken als je zelf niet geraakt wordt? Kortom: houd je hoofd erbij. Maar laat je hart spreken. Net als die kleine grote meneer uit Minneapolis.


1.426 keer gelezen Geschreven door en
0 comments