Heb je het over smartphones in Nederland dan heb je het over twee grote spelers: Samsung en Apple. Deze telefoongiganten brengen regelmatig nieuwe smartphones uit. De twee bedrijven hanteren daarbij elk hun eigen contentstrategie.

Samsung en Apple pakken hun contentstrategie totaal verschillend aan. Beide blijken grappig genoeg effectief op hun eigen manier. Ze hebben samen een meerderheid op de markt van de smartphones.

Samsung doet alles

Samsung grijpt alle communicatiekanalen aan die er maar zijn om jou te bereiken: offline en online. Ze doet precies wat alle contentmarketinggoeroes roepen wat je moet doen. Kijk bijvoorbeeld maar naar hun recente (en ietwat aparte) ‘unboxing’-campagne voor de nieuwe Galaxy S7, waarin een schilderende lama de hoofdrol speelt.

Je kunt er niet omheen: er is een nieuwe smartphone in aantocht en of je nu tv kijkt of wat over internet surft, Samsung weet je te vinden. Op social media doet Samsung ook veel; ze zijn op alle belangrijke kanalen vertegenwoordigd om met klanten in gesprek te zijn over hun merk en hun producten. Waar ze op Twitter niet veel terugzeggen, zijn ze op Facebook wel degelijk actief met het beantwoorden van vragen en opmerkingen. Samsung snapt de beeldcultuur en produceert bakken aan mooie plaatjes en video’s die goed gedeeld worden door fans. En zoals alle grote merken, maakt ook Samsung gebruik van influencers, bijvoorbeeld door bekende vloggers hun producten te laten testen. Qua marketingkosten ‘winnen’ ze het trouwens ook van Apple.

Apple kiest voor alternatieve strategie

Storytelling, verhalen van consumenten die anderen weer inspireren, wordt door zowel Samsung als Apple gebruikt. Maar Apple doet haar contentmarketing duidelijk anders. Ze laat het bereik van hun klantverhalen organisch groeien en is minder in your face dan Samsung.

Zijn de producten van Apple soms zo goed dat het bedrijf gewoon geen contentmarketing nodig heeft? Nou, dat lijkt me niet. Want hoe goed die producten ook zijn, je moet er wel een bepaalde prijs voor neerleggen en daarvoor moet je mensen overtuigen dat het product meer is dan alleen goed. Social media zijn blijkbaar niet de kanalen die voor Apple werken: ze hebben geen corporate accounts op Twitter of Facebook. Apple concentreert zich op enkele kanalen voor bepaalde producten en legt daarnaast vooral consistentie in haar boodschap, haar sterke merk. Op Twitter vind je Apple Music, de Appstore en iTunes. Apple Music is daarbij ook op Facebook te vinden. Apple loopt voor op de rest van de smartphonebusiness en probeert producten te maken waar klanten blij van worden: innovatief, gebruikersvriendelijk, mooi en snel. En de andere merken, waaronder Samsung, proberen dit vervolgens na te doen.

Beide merken zullen elkaar de komende jaren blijven proberen te overtroeven in hun contentstrategie, want het grootste marktaandeel is het hoogste streven natuurlijk. Interessant dus om te blijven volgen!

Geschreven door: Natalie Hensen


2.183 keer gelezen Geschreven door
1 comments
Claudia Rahanmetan
Claudia Rahanmetan

Even buiten de contentmarketing om. Apple heeft met de eerste generaties iPhones zeker een trend gezet, zelfs de smartphone op de kaart gezet. Ondertussen is de smartphonemarkt behoorlijk geëvolueerd. Elke fabrikant komt tegenwoordig in meer of mindere mate met innovatieve, gebruikersvriendelijke mogelijkheden op zowel hardware- als softwaregebied. Apple is op dat gebied al jaren niet meer alleenheerser. En ja, er wordt veel gekopieerd van elkaar, dat gebeurt in zoveel branches. 

Maar om nu te stellen dat de andere merken, waaronder Samsung, Apple nadoen? Dat is wel kort door de bocht. Het is de afgelopen jaren zelfs zo dat Apple features van Samsung en Android overneemt. Apple is al tijden minder innovatief dan voorheen en dat vind ik jammer. Ook op het gebied van smartphones zullen beide merken elkaar de komende jaren dus blijven proberen te overtroeven en daar is niets mis mee. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere tientallen fabrikanten die ook Androidtelefoons maken.