Heeft ‘El Salvador’ ooit iets gezegd over content marketing? Geen idee. Maar ik denk dat het zoiets had kunnen zijn: ‘Eigenlijk is alle marreketting dus content marreketting, want zonder content ken je geen marreketting bedrijven. Da’s logisch.’ Tot zover de fantasie. Nu vijf échte quotes van de meester. En wat je er als contentspecialist aan hebt. 

Jij gelooft erin, je weet het zeker: contentmarketing gaat voor jouw organisatie (of klant) echt het verschil maken. De mooie verhalen liggen voor het oprapen, er zit ongelooflijk veel kennis tussen de oren van de medewerkers, er staat een website die je prima kunt uitbouwen tot contentplatform en er is een fiks marketingbudget. Alle seinen op groen, zou je denken.

“Je gaat het pas zien als je het doorhebt”

Helaas. Als je probeert de directie of je marketingmanager te overtuigen met je enthousiaste plannen, loop je steevast tegen een muur aan. Je slaat ze om de oren met cijfers en succesvolle cases. Je laat precies zien hoe je het zou aanpakken. Zweert op het graf van je voorouders dat dit de toekomst is en dat we die boot niet kunnen missen. Niets helpt. Ze gaan het pas zien als ze het doorhebben. Je moet dus zorgen dat ze het doorkrijgen. Maar hoe?

“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”

Jij begrijpt dat contentmarketing meer cultuur is dan campagne. Dat het een paradigmaverschuiving is die iedereen moet begrijpen, van directie tot postkamer. Dat het een radicaal andere visie op marketing en communicatie vergt. Maar dat inzicht is dun gezaaid. Laat staan de wil om de status quo te veranderen. Meestal moet er iets gebeuren voor dat gebeurt. Daarom: maak het klein. Totaal tegen je intuïtie, ik weet het. Maar nood breekt wet.

“Je moet schieten, anders ken je niet scoren”

Vind een thema waarover binnen je organisatie veel kennis is en waarmee je een specifiek publiek bedient. Het liefst een niche die nu over het hoofd wordt gezien, of verwaarloosd. Zet dan de volgende stappen:

Hierbij geldt natuurlijk: hoe beter je voorbereiding, hoe meer kans op succes. En je kunt blijven uitstellen tot Pasen en Pinksteren op één dag vallen; je moet een keer beginnen. Dus waarom niet nu. Of je de wedstrijd wint weet je nooit. Maar je moet schieten, anders …

“De punten moeten daar op de i gezet worden, waar ze horen”

Goed, je bent op weg. Je contentplatform staat en wordt met ijzeren regelmaat aangevuld met relevante, interessante en waardevolle content. Je ziet heel langzaam je publiek groeien. Je baas vraagt of het allemaal ook nog een keer iets tastbaars gaat opleveren. Kun je iets doen om het sneller te laten gaan? Jazeker.

Contentmarketing is een cirkel, of beter: een opwaartse spiraal. Dus plan eens per maand een analysesessie. Welke blogs scoren het beste? Welke video’s gaan viral? Wat goed loopt, bouw je uit. Wat niet scoort, bouw je af. Zet de punten op de juiste i. Dit is waar je Google écht voor je laat werken.

“We zijn op zoek gegaan naar de overwinning en dan kom je hem vanzelf tegen”

Als je niet speelt om te winnen, zal je waarschijnlijk ook niet winnen. En spelen om te winnen betekent in deze context: flexibel inspelen op de ontwikkelingen, openstaan voor verandering, doorzetten bij tegenslagen en vasthouden aan je visie. Want mocht blijken dat de scepsis te groot is, dat het geduld te snel op raakt en de stekker eruit getrokken wordt, bedenk dan: “Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.”

Met dank aan Johan Cruijff. De man die altijd zorgde voor unieke content.


2.275 keer gelezen Geschreven door
0 comments