Eerst was er reclame, nu is er content. Heel veel content. Te veel volgens jou? Dan heb ik slecht nieuws: het wordt nog veel meer. Hoe bereik je in al dat geweld je publiek nog? Introducing: de content squeeze

Vraag 1: Ken jij nog iemand die niet lijdt aan infobesitas?

Er zwerven heel veel onderzoeken rond op internet, maar zelfs in de meest conservatieve schattingen krijgen we minimaal 300 marketingboodschappen per dag voor onze kiezen. Dat is veel. Heel veel. Geen wonder dat we er immuun voor worden. Contentmarketing leek het ei van Columbus. Helaas lijkt ook hier inmiddels de information overload genadeloos toe te slaan.

Vraag 2: ken jij nog iemand die geen haast heeft?

Er is tegenwoordig eigenlijk maar één ding echt schaars in ons leven, omdat we er alleen maar minder van krijgen: tijd. Onze technologische vooruitgang is grotendeels gebaseerd op het verlangen zo efficiënt mogelijk om te gaan met onze tijd. Kijk naar de manier waarop we ons verplaatsen. Naar hoe we goederen produceren. En informatie consumeren. Steeds sneller, steeds op zoek naar maximale efficiency. On demand is here to stay.

Vergeet kwantiteit

Dat is de content squeeze: informatie vs tijd. Je publiek krijgt van het eerste steeds meer, van het tweede steeds minder. Hoe bereik je ze nog? Alleen maar meer content produceren is als jezelf verstaanbaar proberen te maken in een volle kroeg tijdens piekuur met Hazes op tien. Kansloos.

Kwantiteit wordt zwaar overschat in content marketing. Maar, hoor ik je vragen, mijn SEO dan? Google wil toch vaak en veel nieuwe content van me zien? Oké, wat ik nu ga zeggen klinkt heel raar. De eerst stap om uit je content squeeze te komen is: vergeet SEO.

Vergeet SEO?

In de wereld van contentmarketing is Google god. En dat is begrijpelijk. Maar zoals je weet zijn Gods wegen ondoorgrondelijk. Google past zo vaak in het geheim hun algoritmes aan dat SEO-optimalisatie een zeer onzekere ‘wetenschap’ is geworden. Daarom zeg ik –met steeds meer anderen– dat je in eerste, tweede en derde plaats moet zorgen voor kwaliteit. Als je content gaat maken, doe dat dan niet om bovenaan te komen op Gods lijstje, maar om je publiek te helpen met interessante, relevante en hoogwaardige content.

Het ABC van goede content

Is dat makkelijker gezegd dan gedaan? Jazeker. Het vereist veel denkwerk, creativiteit en doorzettingsvermogen. Je moet durven experimenteren en falen. Vallen en opstaan, leren van je ervaringen. Flexibel inspelen op ontwikkelingen die je nu nog niet kunt overzien. In mijn ogen zijn er echter drie woorden die aan de basis staan van succesvolle content, in welke vorm dan ook. Als je het ABC hieronder op orde hebt, sta je al met 1-0 voor.

De A van Aantrekkelijk

Het lijkt een open deur, maar hoe vaak klik je niet weg bij een slecht geschreven blog, een onoverzichtelijke landingspagina of een scharrig geproduceerde video? First impressions count, zeker in de content squeeze. Zorg voor een pakkende kop, een oogstrelende visual, een helder intro. Zet de deur wagenwijd open, hang slingers voor het raam en zet de taart in de vensterbank. Nodig ze uit en wees vervolgens de beste gastheer of -vrouw die je kunt zijn.

De B van Betrouwbaar

Het is vaak een onderbelichte factor, maar naarmate de contentberg blijft groeien, zal betrouwbaarheid een steeds grotere rol gaan spelen. Want hoe meer keuze, hoe lastiger kiezen. En natuurlijk moet je content er goed uitzien. Maar betrouwbaarheid geeft op langere termijn de doorslag. Dus investeer in fact checking. Zorg dat het klopt wat er staat. Dan komen ze niet alleen vandaag op je feestje, maar volgende week weer. Zo bouw je vertrouwen. En dat gaat het verschil maken.

De C van Compact

“Sorry voor deze lange brief, ik had geen tijd voor een korte,” schreef een beroemde Fransman ooit. Korter betekent niet makkelijker. Integendeel zelfs. Maar in de steeds knellender content squeeze is het essentieel dat je content compact is. Zelfs als je denkt: korter kan het niet, kan het meestal korter. Er zijn trouwens geen regels voor de ideale lengte van je teksten. Vrij naar Einstein: maak je copy zo kort mogelijk, maar niet korter dan dat.

Tot slot

Niet al je content hoeft in gelijke mate te voldoen aan deze drie criteria. Snackable content is natuurlijk in de eerste plaats aantrekkelijk. Blogs en whitepapers moeten vooral betrouwbaar zijn. Een facebookpost of tweet compact. Kortom: de accenten kunnen verschillen. Maar als checklist is dit ABC een goed begin om uit de content squeeze te komen en je publiek (weer) te bereiken.


2.776 keer gelezen Geschreven door
0 comments

Trackbacks

  1. […] Introducing: de content squeeze (en hoe je eruit ontsnapt) […]