Content, content, content, als contentspecialist, -strateeg én publisher, zit ik de hele godganse dag in de content. Heb je enig idee hoe leuk dat is? Heel leuk!

Maar soms zijn de gesprekken die ik heb licht frustrerend, want het lijkt erop dat wanneer het over content gaat, ook de mensen die er de hele dag mee bezig zijn, allemaal net over iets anders praten.

Contentniveaus

Nu zijn er verschillende niveaus waarop je naar content kunt kijken. Strategisch, organisatorisch, uitvoerend, analyse en optimalisatie, distributie en ga zo maar door. Maar qua functies is er veel minder differentiatie.

De contentstrateeg heeft soms geen idee hoe goede content eruit ziet, de uitvoerder kan je niet vertellen hoe de organisatie het beste kan worden ingericht, en de meetweter (zoals ik analisten graag noem), vindt ongeacht wat alle anderen stellen, dat zijn data altijd gelijk heeft.

Even versimpelen

Dat levert verwarrende en zoals gezegd, frustrerende gesprekken op binnen het werkveld. Dus ben ik maar eens gaan zitten achter mijn met katten bedekte bureau en heb geprobeerd om er chocola (chips eigenlijk, want ik lust geen chocola) van te maken en het een en ander in een model te vangen.

In een serie artikelen wil ik je graag meenemen in dat model. Waarbij ik start met het model zelf en een korte uitleg. In vervolgartikelen zoom ik verder in op de verschillende onderdelen. Heb je aanvullingen, kritiek of gewoon een goede eettip (willekeurig, maar altijd handig), deel die dan vooral in de reacties onder dit en de andere artikelen.

Het model

ContentChefs-contentspectrum.fw

Klik erop, dan wordt het op magische wijze groter.

 

Zoals je ziet heb ik de verschillende manieren waarop je content kunt benaderen opgedeeld in drie grote niveaus:

Strategisch niveau

Op strategisch niveau analyseer je je speelveld, je eigen organisatie en bepaal je doelgroep en doelstellingen.

Tactisch niveau

Dit is de plek waar je bepaalt waar je content vandaan gaat halen (binnen de organisatie, maar ook waar je gaat kijken naar je eigen merk, je processen en alle andere plekken waar je content binnen kunt halen). Dit is ook waar je bepaalt welke kanalen je gaat inzetten (paid, owned, earned, shared) en hoe je contentorganisatie eruit gaat zien (welke processen heb je nodig? Welke kennis en poppetjes? Welke systemen? Etc.)

Operationeel niveau

Dit is het uitvoerende stuk: hier wordt content gemaakt en geoptimaliseerd, hier worden de conversaties die om je content heen ontstaan gemanaged en niet onbelangrijk: hier meet je de effectiviteit van je content, tegen de op strategisch niveau bepaalde doelstellingen.

De resultaten van dat meten stop je op strategisch niveau in de machine, zodat je tijdig kunt bijsturen als je ernaast blijkt te hebben gezeten. Je strategie is geen bijbel. Je strategie is een plan, gebaseerd op een aanname over de toekomst en als die toekomst anders in elkaar blijkt te steken, zal je je strategie daarop moeten aanpassen.

It’s that simple

Simpel toch? Dat is dan ook de bedoeling van een model: een versimpelde weergave van de werkelijkheid. Want in die werkelijkheid, blijkt het helemaal niet zo simpel om op al die niveaus excellent te opereren. Terwijl je – om structureel – succesvol te zijn dat wel zal moeten doen.

Een fantastisch plan, met heldere doelstellingen en doelgroep is mooi, maar is je contentorganisatie niet effectief ingericht, dan is de kans dat je plan slaagt erg klein. Precies weten waar je contentbronnen zijn, is kek, maar als je niet de juiste mensen, met de juiste kennis van contentcreatie hebt, dan gebeurt er ook weinig goeds. En precies weten hoe je goede content maakt, maar niet meten of dat ook klopt en of die content inderdaad doet wat het moet doen, is veelal een zinloze exercitie.

Kortom: om structureel goede content te maken – content die bijdraagt aan je doelstellingen – moet je je bewust zijn aan welke touwtjes je moet trekken en van de zaken die er invloed op hebben.

De komende tijd licht ik er steeds een nieuw onderdeel uit en ga ik daar dieper op in. Niet alleen wát het is, maar ook hoé ik (!) denk dat je ermee bezig zou moeten zijn. Ik hoop dat je actief meedoet aan het gesprek, want van discussiëren kun je leren (en oké, je soms ook wel frustreren).

Voor nu ben ik benieuwd naar je eerste reactie op het modelletje. Dus roept u maar!


3.768 keer gelezen Geschreven door en
1 comments
AlexaLTD
AlexaLTD

Heel Handig!!!!!! Dank u :) 


En ik merk ook dat elke keer als ik de volgende alinea lees, dat ik alweer kwijt ben wat er in de vorige stond. :( voor mij is het  onderwerp sowieso nog abstract. Wat ik wel snap: lezen, begrijpen en daarna ook nog eens dóen zijn ook heel verschillende zaken. Ik ga ze iig bundelen tot Content Bible, jouw  opeenvolgende artikels over je model!

Trackbacks