We focussen vaak op kwalitatief goede inkomende links, want dat is goed voor SEO en trekt meer bezoekers. Niks mis mee, maar naar welke websites linken we zelf eigenlijk? En waarom?

Webredacties nemen vaak contact met elkaar op met de vraag om een linkje te plaatsen. Voor wat hoort wat, zegt de ander en zo komt er ook een linkje terug. Schiet jouw bezoeker echt iets op met deze uitruil van links? Of klikt hij zich suf van de ene organisatie naar de andere organisatie, omdat zij elkaar toevallig iets gunnen – of eigenlijk vooral zichzelf.

Uitruilen is niet per definitie verkeerd, en kan in sommige situaties juist waardevol zijn voor de bezoeker. Het is in elk geval voor iedereen fijn als het al dan niet opnemen van de link ergens op gebaseerd is. Het loont om wat extra moeite te doen voor het selecteren van goede links. Waarmee kun je rekening houden?

Toegevoegde waarde

Een link verdien je door kwalitatief goede en unieke content aan te bieden. Wat voegt de content van de andere organisatie toe voor jouw doelgroep? Biedt jouw organisatie die content zelf al, dan levert de doorklik alleen een hoop frustratie op, omdat de bezoeker niets extra’s vindt dat hem interesseert.

Is de content een mooie aanvulling, dan kan het nuttig zijn om een verwijzing te plaatsen. Je attendeert bezoekers daarmee op aanvullende content, waardoor de kans bestaat dat ze tevreden weggaan. Net als de klant die een winkel binnenloopt waar het product van zijn keuze niet te koop is. Deze kan toch tevreden zijn als de verkoper naar de juiste winkel doorverwijst.

Betrouwbaarheid

Op het eerste gezicht weten veel organisaties zich als betrouwbaar te presenteren, maar ga zelf op onderzoek uit. Bekijk de disclaimer of de ‘over ons’ pagina, die geven vaak een schat aan informatie over wie de werkelijke afzender is en hoe de content tot stand komt. Zit er een organisatie achter of is deze website opgezet door een particulier? Wie zit er in het bestuur? Op welke bron is de infomatie gebaseerd? Is het copy-paste werk? Wie controleert de informatie op juistheid? Is er een keurmerk in deze branche van toepassing?

Bij overheidsorganisaties of kennisinstituten weet je vaak wel dat het goed zit, maar er is ook een wereld van schimmige websites, waarbij vaak niet duidelijk is wie erachter schuil gaat. Het kost vaak iets meer tijd en doorkliks om dit te doorgronden, maar het levert wel op dat bezoekers jouw organisatie niet gaat associëren met mogelijk onjuiste informatie van deze vage maar soms ook goedbedoelde initiatieven.

Actualiteit

Hoe actueel is de content op de website? Het kan een echte afknapper zijn als bezoekers doorklikken naar een site waar het laatste nieuwtje dateert van 2014 of ouder.

Specifieke criteria

Je kunt de afspraken rondom het linkenbeleid nog uitbreiden, afhankelijk van wat voor jouw doelgroep belangrijk is. Zijn volwassenen de doelgroep? Dan kun je websites voor kinderen negeren. Is onafhankelijkheid een belangrijk uitgangspunt? Dan is het de vraag of, en zo ja wanneer, je naar commerciële websites doorlinkt. Heb je een Nederlandstalige doelgroep? Waarom dan linken naar anderstalige websites? Bedenk wat voor jouw doelgroep relevant is en kijk welke set afspraken daarbij past.

Natuurlijk kun je op basis van praktijkvoorbeelden de afspraken bijstellen of uitzonderingen maken op de regels. Het is vaak lastig om vooraf alles al in beton te gieten, want je zult zien dat je dan de vraag krijgt van een website die weliswaar op kinderen gericht is, maar in dit geval voor de ouders ook waardevol is.

Beperk de keuze

Beperk het aantal links per onderwerp, zodat jouw bezoeker niet overweldigd wordt. Het is fijn als jij al een selectie gemaakt hebt en bijvoorbeeld maximaal 5 links per onderwerp aanbiedt. Durf te kiezen welke links het meeste toevoegen en plaats dan ook alleen deze.

Beargumenteerd afwijzen

Het voordeel van zo’n afsprakenlijstje is dat bezoekers echt worden doorverwezen naar relevante partijen. En je kunt bij de komende verzoeken op basis van gegronde redenen uitleggen waarom je bepaalde links niet opneemt. Mijn ervaring is dat de indiener van het verzoek daar vrede mee kan hebben en zelfs kan besluiten wel naar jouw content te linken als dat een aanvulling is.

Welke criteria gebruik jij?

Werk jij met criteria voor externe links? Ik ben benieuwd! Ik zou het leuk vinden als je een paar voorbeelden van criteria wilt delen onder deze blog.


2.366 keer gelezen Geschreven door en
0 comments