Hoe lang mag een webtekst of webpagina zijn? Daar valt veel over te zeggen en de meningen zijn vaak verdeeld. Een maximum aantal woorden afspreken is onzinnig en arbitrair. Er bestaat geen magische formule.

Een vast onderdeel van een stijlgids voor webredacties: het maximum aantal woorden op een pagina. Goed voor de consistentie op de site, prettig voor de redacteur, die weet waar hij aan toe is. Maar waarop is dat gebaseerd?

Vroegâh ging ons contentvolk nog uit van: kort, kort, kort: gemiddeld 75 woorden per pagina in de jaren ’90. Nu zijn teksten langer, want bezoekers graven dieper. Maar hoe ver kun je daarin gaan? Houd altijd rekening met deze 8 factoren:

1) Hogere ranking

Een veelgehoorde redenering is: hoe meer tekst, hoe hoger in de zoekresultaten. Een analyse van SerpIQ wijst uit dat een gemiddelde van rond de 2000 woorden het beste resultaat haalt in de Google ranking. Mensen zoeken steeds vaker met 4, 5 of 8 woorden. Met meer content is de kans groter dat de combinatie van de gebruikte zoektermen op jouw pagina te vinden is.

Maar voor een hogere ranking zijn backlinks veel belangrijker. Uit het MOZ ranking factors rapport uit 2015 blijkt dat het aantal kwalitatieve links naar je site veel impact heeft. Bekijk naar welke pagina het meest wordt gelinkt, welke pagina populair is op sociale media en welke vaak wordt bezocht. Zitten daar lange webpagina’s tussen?

Tip: schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines. Zorg voor een gebruiksvriendelijke pagina met relevante informatie. Is je bezoeker blij, dan is Google dat ook.

2) Kwaliteit voorop

Gebruik zoveel tekst als nodig is om de boodschap over te brengen. En vraag je steeds af: krijgt de bezoeker wat hij wil? Komt de boodschap over? Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit. Heb je niet genoeg content om een pagina mee te vullen, dan verdient dat onderwerp geen eigen pagina.

3) Goede structuur en lay-out

Veel belangrijker dan tekstlengte zijn andere issues, zoals: Bevat de pagina 1 onderwerp? Is de tekst begrijpelijk geschreven? Ziet de webpagina er overzichtelijk uit, met een duidelijke structuur, tussenkopjes, opsommingen en een heldere web lay-out? Kun je al deze vragen met “ja” beantwoorden, dan pas heeft het zin om over paginalengte na te denken, maar eigenlijk doet die lengte er dan al niet meer toe.

4) Vermijd onnodige copy

Ook al is er geen ideale lengte voor een webpagina, wil dat nog niet zeggen dat je in het wilde weg kan schrijven. Te veel tekst kan overweldigend zijn en dan haken bezoekers af. Schrijf to the point. Kun je je verhaal kwijt in 4000 woorden, dan is dat mooi, maar lukt het in 400 woorden dan is dat beter. De uitdrukking “less is more” gaat zeker op voor webteksten, op welk device dan ook. Schrap hulpwerkwoorden als “zullen”, “kunnen” en “worden”. En wees zuinig met bijvoeglijk naamwoorden. Een goede tekst sprankelt en heeft geen woord te veel.

5) Minirok regel

Een bekende afspraak als het om paginalengte gaat is de minirok-regel: houd de tekst lang genoeg om belangrijke zaken uit te leggen, maar kort genoeg om het interessant te houden. Anders gezegd: Gebruik zoveel tekst als nodig is, als de boodschap maar overkomt. Ook al heeft de ene pagina daardoor 1000 woorden en de andere pagina 100. Consistentie van de site is ondergeschikt aan het overbrengen van een duidelijke boodschap.

6) Leestijd en leesniveau

Het kan zo zijn dat een ander bedrijf met korte pagina’s succes heeft, bij jouw doelgroep werkt dat misschien helemaal niet. Test dus steeds wat jouw publiek nodig heeft om je doelen te behalen. In de webstatistieken kun je zien hoe lang een bezoeker gemiddeld op een pagina blijft. Daarbij is het handig om te weten dat een gemiddelde bezoeker ongeveer 7 minuten leestijd nodig heeft bij 1700 woorden. Uiteraard hangt dit af van de complexiteit van het onderwerp, de interesse voor het onderwerp, het opleidingsniveau van de bezoeker en andere factoren. De tijd die iemand doorbrengt op een pagina zegt niet alles. Leest hij de tekst van A tot Z, struikelt hij over moeilijke zinnen die hij 3 keer moet lezen of kijkt hij er al scannend doorheen? Alleen met kwalitatief onderzoek – vraag het de gebruiker – kom je daarachter. Is hij geïnteresseerd, dan leest hij de hele tekst.

7) To scroll or not to scroll

Mensen scrollen, zeker als de informatie boven de vouw relevant genoeg is. Natuurlijk hangt het af van de grootte van het device en de hoeveelheid content die een bezoeker ziet boven de “vouw”: dat deel van het beeldscherm dat je ziet zonder dat je hoeft te scrollen.

En ook voor scrollen geldt: test wat jouw publiek doet. Heatmaps kunnen daarbij waardevol zijn. Er bestaan verschillende tools waarmee je de scrolldiepte kunt meten. In Google Analytics zit een plugin waarmee je kunt zien hoe ver mensen scrollen. Betaalde services zijn Crazy egg en Clicktale. Maar het mooie van Google Analytics is dat je meteen ziet welke impact het scrollen heeft op bijvoorbeeld conversie en de tijd die de bezoeker doorbrengt op de pagina.

8) Type device

Bij mobiel wordt vaak gedacht: dat moet korter dan kort! Maar belangrijker nog is een goede structuur en inrichting van de content. Zeker als je dezelfde content op meerdere schermgroottes wilt publiceren. Informatie architect Karen McGrane geeft tips in de video Content in a Zombie Apocalypse. Natuurlijk is het ook bij content op mobiel belangrijk te weten wie de doelgroep is en wat ze komen doen of halen. Het is zeker niet meer zo dat mensen op mobiele sites minder informatie willen lezen. Is de content relevant, dan moet het ook op mobiel te vinden zijn. Het is juist erg irritant om steeds door te moeten klikken naar een desktop site voor alle informatie.

Vraag: wat doe jij?

Welke trend zie jij als het gaat om lange of korte copy? Heb jij onderzocht wat jouw doelgroep prettig vindt en houdt jij een maximale lengte aan? Reageer onderaan deze blog, ik ben benieuwd!


5.733 keer gelezen Geschreven door en
5 comments
Maartje
Maartje

Hoi Natalie Zeker leuk om daar eens in te duiken, en ook hoe mensen swipen (veel en diep) en dan is een lange pagina nog minder een issue. Dank voor je reactie!

Natalie
Natalie

Ik schrijf door tot ik gezegd heb wat ik wil zeggen. Soms kan dat kort, soms niet. Goeie tips mbt dat scrollonderzoek, ga ik me eens in verdiepen!

Nicky Bakker
Nicky Bakker

Mooi lijstje van nuttige informatie! Ik merk dat op mijn site de wat langere artikelen het goed doen bij mijn doelgroep, dus ik probeer daar wel rekening mee te houden bij nieuwe artikelen. Niet in de zin van hoeveelheid woorden per se, maar meer door uitgebreide uitleg te geven en waar nodig afbeeldingen ter illustratie. (confession: ik schrijf ook veel lange zinnen omdat ik praatschrijf, maar daar werk ik aan ;) )

Maartje
Maartje

Ha Nicky Dank voor je reactie! Handig dat je weet dat bezoekers uitleg en daardoor langere teksten waarderen. Succes met je website!

Xaviera Ringeling
Xaviera Ringeling

Helemaal eens! En goede tips en overwegingen ook. Dit "Er bestaat geen magische formule." denken nog steeds veel mensen. En zoals je zegt: there is no such thing!