De belangrijkste conclusie van het contentonderzoek 2015 is dat contentmarketing in Nederland nog in de kinderschoenen staat. 1223 respondenten beantwoordden onze vragen en boden zo inzicht in de staat van contentmarketing in Nederland.

3 opvallende resultaten

Het volledige onderzoek download je hier. Maar de top 3 zaken die mij in het oog sprongen, som ik graag al voor je op:

Geen relatie tussen tevredenheid en effectiviteit

Slechts 36% van de bedrijven heeft contentdoelstellingen, die gemeten worden. Toch zijn de respondenten in meerderheid tevreden met de resultaten van hun contentinspanningen. Maar waarom?

Tel daarbij op dat iets meer dan 40% van de bedrijven überhaupt een contentstrategie op papier heeft staan, dan lijkt het erop dat er geen kaders zijn, niet wordt gemeten, maar men toch tevreden is. Tevredenheid en effectiviteit hebben dus maar een minimale relatie met elkaar.

Kwantiteit wint het van kwaliteit

Bedrijven willen in 2016 méér content gaan maken. Dat willen ze doen met hetzelfde budget. Tegelijkertijd zegt 65% van de respondenten dat zij het maken van goede content als grootste uitdaging zien. Om te bepalen of content goed is, wordt echter vooral gekeken naar de inhoudelijke correctheid van de content en veel minder naar andere kwaliteitscriteria (zo wordt er slechts in 34% van de gevallen gebruik gemaakt van een eindredacteur).

Het lijkt er dus op dat het belangrijker is dát er content is dan dat er wordt gekeken naar wát die content doet. En waar het gaat om kwaliteit wordt vooral naar randvoowaardelijke eisen gekeken (is het inhoudelijk correct) en niet naar effectiviteit van content.

De tijd die nodig is voor contentcreatie wordt onderschat

34% van de respondenten zegt meerdere keren per week (maar niet elke dag) content te publiceren. En het maken van die content kost hen tussen 2 en 4 uur. De meerderheid van de redacties bestaat uit maximaal 3 personen. Een kleine rekensom leert ons dat zelfs een redactie van slechts één persoon, bij die creatietijd, dagelijks in elk geval drie artikelen zou moeten kunnen schrijven.Het lijkt er dus op dat contentmakers veel tijd kwijt zijn aan omslachtige processen óf dat men geen realistisch beeld heeft van de tijd die met contentcreatie gemoeid is.

Interessant en vatbaar voor herhaling

Het is duidelijk dat er nog veel te winnen is op alle belangrijke onderdelen van contentstrategie, -organisatie, -creatie en -marketing.

We zijn van plan dit onderzoek jaarlijks te herhalen om zo een goed beeld te kunnen schetsen van hoe we in Nederland omgaan met content.

Wil je het volledige onderzoek lezen, dan kun je het hier downloaden (in .pdf formaat) of met de link hieronder.

Contentonderzoek 2015

Contentonderzoek 2015

Download het Contentonderzoek >> 839 KB 900 downloads

 


13.237 keer gelezen Geschreven door
0 comments

Trackbacks

  1. […] onderzoek van Contenteer blijkt dat er nog veel ruimte is voor verbetering als het gaat om content marketing.  Aan het […]

  2. […] naar verhalen snakkende consument alleen maar wegjaagt. Waarom doen we dat eigenlijk niet? Uit het onderzoek naar contentmarketing van Contenteer blijkt dat contentmarketeerend Nederland zelfs zó tevreden is over het gebrek aan meetbare […]

  3. […] het contentonderzoek van Contenteer staat dat bedrijven van plan zijn om komend jaar meer content te produceren, hoewel maar weinig […]

  4. […] effectieve content is, 43% weet niet hoe ze de resultaten van contentmarketing moet meten, aldus contentmarketingonderzoek. En dat terwijl die twee dingen helemaal niet zo ingewikkeld zijn. Om contentmarketing effectief en […]