Organisaties die op social media en in blogs persoonlijker durven zijn dan de rest zullen succesvoller zijn. Klanten willen zich digitaal wel bij een merk aansluiten, maar willen niet van een gezichtsloze organisatie kopen.

Het opbouwen van merkpersoonlijkheid en het presenteren van de mensen die het bedrijf vertegenwoordigen, is heter dan ooit. De meeste organisaties blijven ervoor kiezen het zakelijk te houden. Het is misschien lastig of een bewuste keuze. Door de volgende 6 tips toe te passen, wordt je merk sympathieker en persoonlijker.

1. Meet je interactie nu en nadat je deze 6 tips hebt toegepast

schoolbordHet gemiddelde interactiecijfer van de 100 grootste Nederlandse Facebook-pagina’s ligt op 2.65. Gedraag je als mens om betere prestaties te leveren wanneer je antwoord geeft op comments op je Facebook-bedrijfspagina. Om je huidige interactie te berekenen kun je de IPM-formule gebruiken:

((Aantal comments + likes) / aantal posts)) / #fans) = IPM

In deze vergelijking – IPM staat voor interactie per duizend fans – is het aantal reacties en likes gedeeld door het aantal berichten van 30 dagen gedeeld door het aantal fans.

IPM

2. Van alle mensen is 80% visueel ingesteld

55208De waarde van foto’s is sinds Facebook enorm gestegen. Door je tekst met afbeeldingen, video’s of infographics te verrijken, schatten sommige experts dat je betrokkenheid stijgt met 35% of meer.

Wanneer je veel energie stopt in het op maat maken van visuele content voor je artikelen, upload dan ook een foto bij je tweet, Instagram-, Google-, Facebook-update. Dan valt deze veel meer op tussen andere links die zijn geplaatst. Ik raad je aan om ten minste 2/3 van je content visueel te maken.

3. De ‘over ons’-pagina in verhaalvorm

typewriterMaak van je ‘over ons’-pagina een persoonlijk verhaal zodat je de klant boeit. De drie-Oscars-winnende Steven Spielberg zei daarover ooit: “Mensen hunkeren naar verhalen.”

Mensen doen zaken met mensen. We kopen van mensen die we vertrouwen en waar we ons mee kunnen identificeren. Ik geef je een aantal manieren om de ‘over ons’-pagina boeiend te maken:

Verwijder stijfheid – Ja, ook als je bedrijf stropdassen en een driedelig pak dicteert, kun je ervoor zorgen dat de afbeeldingen van de medewerkers er niet uitzien als saaie stockfoto’s. Investeer op een dusdanige manier in het schieten van hoofden dat je de persoonlijkheid van de medewerker vastlegt.

Trots vertellen met behulp van storytelling – Je kunt bescheiden zijn over je succes, maar op je website pak je uit. Wanneer je dit in verhaalvorm doet, zal de lezer zich eerder aangetrokken voelen. De elementen die ik in een verhaal hanteer zijn vrij simpel:

  • de boodschap
    Waar staat je bedrijf voor? Creativiteit, duurzaamheid, innovatie, etc.
  • het conflict
    Als jij de goede speler bent, wie is dan je tegenspeler? De grote boze marktleider, milieuvervuilers, etc.
  • de spelers
    Wie speelt er een rol in het verhaal? Je bedrijf, de concurrentie, de overheid, het weer, etc.
  • het plot
    Wat is het begin, midden en eind van het verhaal? Hoe wordt de uitzichtloze situatie omgetoverd in een heldendaad?

Investeer in video – Wat dacht je ervan om bezoekers te boeien door iemand in je website te laten lopen die hen als gastheer begeleidt?

Zou het niet fantastisch zijn om een neptrailer te maken voor een film die over jouw bedrijf gaat? De werking van een nieuw product kan ook fantastisch worden uitgelegd in een explanimation.

social media like a movie

4. Bouwen aan persoonlijke relaties

00005216_tn_0001Voeg nog meer persoonlijke touch toe door je werknemers antwoord te laten geven op specifieke vragen en reacties van klanten via hun persoonlijke Twitter- of Facebook-accounts.

Leg contact met bloggers die over dezelfde onderwerpen schrijven als jij. Doe zelf mee door reacties achter te laten op hun blog. Zorg er wel voor dat je waardevolle reacties geeft. Stel vragen, vraag follow-up en bouw een echte relatie op. Hiermee verhoog je de kans dat jouw content ook door hen wordt gelezen of gedeeld.

5. Zet je content aan het lachgas

Funny-animal-humor-picture-19-125x125Iedereen houdt van lachen. Zolang je socialmedia-updates en contentmarketing afgestemd zijn op het gevoel voor humor van je klanten, kan hilarische content je alleen maar helpen.

Wat zou er gebeuren als een komiek je content zou bedenken en schrijven? En als je denkt dat ik het alleen maar heb over het reageren op klanten, dan heb je het mis. Zolang de humor past bij je doelgroep, je het merkgerelateerd maakt en je niemand beledigt, is het een goede aanvulling op je contentmarketingstrategie.

6. Leren van je fouten en ze toegeven

1373275334_r3ckzet-e28093-error-404Heeft je content weleens mensen beledigd? Was er een probleem met een groot aantal zendingen of nam je de klant niet serieus doordat je de ernst van het bericht niet goed kon inschatten? Verstop je fouten niet, hoe groot of klein ze ook zijn. Je socialmedia-accounts zijn platformen voor communicatie met je klanten. Ook wanneer ze niet bijzonder blij zijn met je bedrijf.

Klanten begrijpen best dat er in een bedrijf fouten worden gemaakt. Er niet mee omgaan, of fouten ontwijken en verdoezelen, maakt klanten kwader. Je fouten toegeven en meedenken over een oplossing maakt je menselijker.

Waar ligt jouw focus binnen content?

Persoonlijk denk ik dat bovenstaande punten veel beter benut kunnen worden binnen de meeste bedrijven. Ik ben erg geïnteresseerd in jouw kant van het verhaal. Waar ligt de focus binnen content voor jouw bedrijf? Welke andere kansen van contentmarketing benut jij? Of wil je meer weten over een bepaald contentmarketingonderwerp? Geef het aan in een reactie. Misschien start er een waardevolle discussie.


5.927 keer gelezen Geschreven door en
6 comments
Mike Nuijs
Mike Nuijs

Hoi Marcel, Leerzaam blog dank je wel! Groet Mike

Marcel Vergonet
Marcel Vergonet

Hoi Mike, Fijn dat ik een bijdrage kan leveren vwb je kennis. Graag gedaan!

Claire
Claire

Bedankt Marcel, Toch weer handige tips om aan te denken bij het maken van nieuwe posts. Ik had nog wat moeite met het uitrekenen van mijn eigen IPM, maar vond een goede tool op de site van Pixelfarm: www.pixelfarm.nl/facebook-ipm-calculator/. Het resultaat: 40,8! :D Groetjes, Claire, Apple Specialist

Marcel Vergonet
Marcel Vergonet

Oh! Rianne! Je bent reclame aan het maken. ;) Maar dank je voor de aanvullende info.

Marcel Vergonet
Marcel Vergonet

Cool! Er is dus eindelijk weer een tool voor het uitrekenen van je IPM. De online tool die ik gebruikte is verdwenen. Thanks voor het delen van de link!