Het vakgebied van contentspecialist heeft bij veel organisaties nog steeds te kampen met een PR-probleem. Contentcreatie (en alles wat daarbij komt kijken) wordt nóg steeds niet voldoende geapprecieerd.

Op de inhoud is zij geen serieuze gesprekspartner en iedereen die van 3 letters een woord weet te vormen, waant zich een tekstschrijver.  Dat het vak veel meer is dan leuk schrijven, realiseren collega’s zich te weinig. Daarmee wordt de positie van de contentspecialist gemarginaliseerd en wordt het goed uitvoeren van de job in de volle breedte moeilijker.

Hoe zorg je er nou voor dat je collega’s begrijpen dat jouw werk een geheel eigen vakgebied is, veel breder dan de term tekstschrijver doet vermoeden? Een paar tips:

Accepteer het woord “even” nooit

Wanneer iemand je een verzoek doet met dit woord erin, maak jij duidelijk dat het niet “even” uitgevoerd is. Want wees nou eerlijk, dat is het ook zelden. Denk aan de mensen die je moet stalken om antwoord te krijgen op inhoudelijke vragen, reviewrondes die eindeloos duren en niet te vergeten de opdrachtgevers die per dag hun wensen veranderen, waardoor jouw teksten ook moeten veranderen.

Tel daarbij de tijd die je investeert in het uitleggen dat je, op de manier die zij voorstellen, niet kan communiceren via internet en waarom dat zo is – en je bent “even” lang en breed gepasseerd.

Waarom is dit belangrijk?

Door het woord even te accepteren bevestig je het beeld dat eraan ten grondslag ligt: dat het allemaal supermakkelijk is en jij inwisselbaar. Dat is natuurlijk niet zo. Effectieve content maken is een vak.

Leg de verantwoordelijkheid waar hij hoort

Jij bent niet alleen geen inhoudsspecialist, je bent ook zijn of haar loopjongen niet. Het is zeer waarschijnlijk dat hij weet waar hij allerlei informatie vandaan moet trekken.

Jouw vragen beantwoorden met nieuwe vragen (deze tekst klopt volgens mij niet, dat moet je even uitzoeken – als reactie op iets wat je hebt geschreven), is niet acceptabel. Jij hebt concrete antwoorden nodig, geen ingewikkelde speurtochten.

Hij levert de volledige inhoud of een team van inhoudsspecialisten doet dat. Jij maakt er teksten van die van het internet afspatten. Op zijn expertise kun jij nooit op gelijkwaardig niveau in gesprek gaan. Daarom is het ook ZIJN expertise. Is hij jurist, dan kun jij als contentspecialist heus niet net zo goed erin worden door 3 jaartjes veel vragen te stellen.

Is er inderdaad sprake van een team van inhoudsspecialisten, zorg er dan voor dat jij maar één aanspreekpunt hebt. Mochten zij het niet met elkaar eens zijn over de inhoud, dan heb jij er niks aan om een partij te zijn in die discussie. In het ergste geval mag jij de hele tijd heen en weer rennen tussen specialist 1 en 2. In het beste geval heb je er gewoon niks zinnigs over te zeggen.

Waarom is dit belangrijk?

Omdat het je leven gemakkelijker maakt, maar ook omdat het inhoudsspecialisten aan het werk zet (terecht – dit is wat zij moeten doen) en hen daarmee de mogelijkheid geeft een betere appreciatie te ontwikkelen voor wat er allemaal komt kijken bij contentcreatie. Maar belangrijker nog: omdat je de discussie met een inhoudelijk specialist over die inhoud nooit wint. Wat die discussie wel oplevert is twee gefrustreerde mensen: de specialist vindt jou maar dom (wat je waarschijnlijk ook bent op zijn expertise) en jij komt geen stap vooruit.

Scheid inhoud en vorm zo hard mogelijk

Dit is eigenlijk een vervolg op het voorgaande punt en heeft ook wat overlap, maar is zo belangrijk dat ik het graag nog apart benoem.

Toen ik hoofd was van een contentafdeling hebben wij, om die scheiding te maken, templates gemaakt waarin inhoudelijk specialisten hun inhoud konden plaatsen. In de intakegesprekken die wij met hen hadden, zorgden we er dan ook voor dat we benadrukten dat wij daar mooie teksten van zouden maken.

Dat klinkt misschien wat overdreven en de scheiding is natuurlijk soms wat kunstmatig, maar het is van belang dat duidelijk is dat van de inhoudelijk specialist niet wordt verwacht dat hij de teksten schrijft. Want wat is jouw job anders? Je wilt niet in een discussie op woordniveau belanden, want de kans dat dat wat oplevert is nihil en het risico dat het de teksten slechter maakt groot.

Waarom is dit belangrijk?

De inhoudelijk specialist gaat – het woord zegt het al – over de inhoud. Jij als contentspecialist, gaat over de vorm. Wat je absoluut niet wilt, is dat de inhoudelijk specialist je tips gaat geven over hoe je die ene zin op moet schrijven. Dat is nu juist jouw werk.

En hoewel de inhoudelijk specialist misschien soms een prima toevoeging heeft, is er de kans dat hij SEO-overwegingen, tekst-usability-overwegingen, CTA’s en contentdistributie-overwegingen niet kan overzien, als hij deze termen überhaupt al kent.

Zorg ervoor dat men weet wat je allemaal doet

Contentspecialisten zijn vaak ooit begonnen als tekstschrijver. Tekstschrijvers zijn, vaker wel dan niet, solitaire mensen. Nadeel van dat leven in een eigen wereldje is dat de omgeving dan ook vaak geen idee heeft hoeveel inzet het kost om dat goede werk af te leveren.

Veel van de grote carrièremakers die je om je heen ziet, zijn niet per definitie beter in hun werk. Ze zijn er wel beter in om te laten weten – en ook nog aan de juiste mensen – wat ze allemaal hebben gepresteerd. Ga dus na wie die juiste mensen zijn en vertel tussen neus en lippen door welke bergen je hebt moeten verzetten om tot dat goede formulier te komen.

Daarnaast wil je dat mensen weten wat je doet, omdat het dan een stuk waarschijnlijker wordt dat je op het juiste moment bij voor jou belangrijke projecten wordt betrokken. Om dat voor elkaar te krijgen moet je wat je doet, vertalen naar wat zij eraan hebben. Een meer effectieve campagne bijvoorbeeld of een betere CTR.

Waarom is dit belangrijk?

Het is allemaal een kwestie van marketing. Je kunt het beste product ter wereld hebben, als niemand het weet verkoop je niks. Dat geldt ook voor de capaciteiten die je hebt en voor je prestaties. Mensen trekken daar zelden impliciete conclusies over. Jij moet – in blaattaal – je successen vieren of in elk geval delen. Dat helpt jou een stapje vooruit, de mensen die na je komen op die plek en uiteindelijk het vakgebied.

Bedenk werkbare processen

Werkbaar voor jou dus. Vaak  – tenzij bij een heel erg op internet georiënteerd bedrijf – zijn de teksten voor de website het onderdeel dat als laatste geregeld wordt. Er wordt een campagne bedacht, inclusief folder, alles staat op de rails en dan roept iemand om 2 voor 12: ‘Oh ja, de folder moet nog even geredigeerd worden voor internet.’

Meestal blijkt dan dat redigeren niet genoeg is en dat er veel meer contentwerk bij betrokken is.

Er wordt nogal vaak vanuit gegaan dat de webredactie geen organisatie heeft. Dat het een soort magische machine is: je gooit er rommel in, er komt goud uit. Dat zal vaak ook nog redelijk goed gaan, maar zo wil je je 8 uur (of meer) per dag niet doorbrengen.

Zorg er dan ook voor dat je goede procedures bedenkt, dat je tijdig in projecten wordt betrokken, dat je op de hoogte bent van campagnes die op stapel staan en dat men naar jou toe komt om je overal bij te betrekken zodat jij er geen fulltime baan aan hebt om dat alles te achterhalen. Je omgeving zal in eerste instantie mokken en morren. Maar jouw processen zorgen voor betere en daarmee effectievere content. Dat laatste is je belangrijkste argument en nog waar ook.

Goede processen zorgen ervoor dat jij niet geleefd wordt door je omgeving, maar dat jij op professionele wijze jouw stukje verantwoordelijkheid op kunt pakken.

Waarom is dit belangrijk?

Zodat je nooit meer voor de situatie komt te staan dat je op internet onder hoge druk iets live moet gooien waar je niet blij mee bent. Maar niet alleen jij niet, anderen ook niet echt. Dat is pas slechte PR en leidt ertoe dat je een volgende keer niet of nóg later wordt betrokken.

Maar ook zodat je proactief kunt zijn en de tijd hebt om innovatieve voorstellen te bedenken. In plaats alleen maar doen wat iemand, die vaak minder kennis heeft van webcommunicatie dan jij, van je vraagt.

Fantastisch werk als jij daar je best voor doet

Bezig zijn met content, nadenken over de effectiviteit ervan op een kanaal dat zo dynamisch is al het internet, is een super-job. Maar goed werk heeft voldoende ruimte nodig, als je wilt dat er mooie producties uit voortkomen. Het creëren van die ruimte is aan jou.

Misschien heb jij dan ook tips voor anderen of frustraties waarvoor je nog geen oplossing hebt. Deel het met ons in de reacties.

 

 


4.704 keer gelezen Geschreven door en
1 comments
Manon
Manon

Heel herkenbaar, vooral dat "even"... Ik probeer altijd netjes uit te leggen dat er veel tijd in gaat zitten maar dat wordt helaas niet door iedereen (direct) geaccepteerd. De boodschap blijven herhalen dus!