Je hebt ooit een zakelijk blog aangemaakt, maar dat staat niet op je bedrijfssite. Is dat een probleem? En zo ja, wat doe je eraan?

Bloggen op de bedrijfssite, als integraal onderdeel van je online marketingstrategie. Tegenwoordig is dat niet meer dan normaal, maar er was een tijd dat bloggen nieuw, eng, ingewikkeld en voor veel managers zelfs een beetje vies was. Ook waren (en zijn) er nog veel sites zonder CMS waar je niet zomaar op kon gaan bloggen. De keuze tussen een complete siteverbouwing of een blog bij een makkelijke online dienst als WordPress of TypePad was snel gemaakt. Zo zijn er dus heel veel bedrijven die een blogsite naast hun bestaande site hebben. En dat is een probleem, om 2 redenen. Maar voordat ik die toelicht even de vraag:

Wat wil je met je site bereiken?

Dat verschilt natuurlijk, maar ik gok dat de volgende dingen in je marketingplan staan:

  • Autoriteit uitstralen
  • Meer leads
  • Langere time on site
  • Meer social shares en traffic
  • Hogere organische zoekmachinepositie

Zit ik een beetje in de richting? Dit zijn in ieder geval dingen die je kunt bereiken met een bedrijfsblog, als je het goed aanpakt.

Probleem 1: hoe maak je van blogbezoekers klanten?

Mensen komen op je site omdat ze, via een zoekmachine of op social media, een blogpost hebben gevonden die ze interesseert. Staat die post op jouw bedrijfssite, dan zien ze bovenin in het menu als het goed is de pagina’s waarop jij jouw bedrijf en producten in het zonnetje zet. Het grote verleiden is begonnen! De kans dat mensen na het lezen van de eerste blogpost meteen op je bestelknoppen gaan zitten rammen is weliswaar zo goed als nihil, maar het is wel zaak dat een lezer bij ieder online contactmoment wordt herinnerd aan wat jij voor haar/hem kunt betekenen.

Een vertrouwd gevoel

Als dan de behoefte aan jouw product ineens gevoeld wordt, ben je de eerste waar zo iemand aan denkt. En dan is de weg naar je productpagina zo gevonden. Het contact voelt vertrouwd, omdat de klant al tientallen keren op je site is geweest en aan je huisstijl en je manier van communiceren gewend is. De lead is van een veel hogere kwaliteit, omdat deze klant, al heeft hij nog nooit iets bij je gekocht, al een relatie met je heeft.

Wat doen mensen als ze je ‘over ons’ gelezen hebben?

Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Ook een klant die wel specifiek op zoek is naar jouw diensten heeft soms meer nodig dan een paar productpagina’s en een contact- of bestelformulier. Je tekstschrijver heeft hard gewerkt aan je ‘Over ons’-tekst. Terecht, want zo’n tekst is belangrijk. Helaas is hij ook binnen een minuut of 2, 3 te lezen. En dan staat daaronder die mooie call to action: ‘Neem contact met ons op!’. ‘Bestel!. Sommige klanten doen dat, maar heel veel anderen zijn misschien nog niet klaar om op de knipperende knop te klikken. Die mensen hebben waarschijnlijk behoefte aan meer informatie of bevestiging. Vinden ze die op je site, bijvoorbeeld in de vorm van blogberichten in de sidebar, dan voorkom je misschien dat ze terugklikken naar Google en daar de pagina van de concurrent opduikelen. Lezen ze nog een paar pagina’s, zijn ze nog wat langer in jouw branded omgeving en heb je extra kans om indruk te maken.

Probleem 2: SEO

Ook wat SEO betreft is het duidelijk beter om je blog op je bedrijfsdomein te hebben staan. Dat heeft met backlinks te maken. Staat je blog op hetzelfde domein als je productpagina’s, dan draagt iedere link naar een blogstuk bij aan de autoriteit van je productpagina’s. De focus van Big G is namelijk al jaren aan het verschuiven van de autoriteit van individuele pagina’s naar domeinautoriteit (zie onder andere dit blog van MOZ). Dat betekent dat Google steeds meer naar je hele site kijkt om te bepalen hoe relevant jouw pagina’s zijn voor zoektermen. Daarbij neemt de zoekmachine niet alleen de gebruikte woorden en de binnenkomende links op al je pagina’s mee, maar ook de regelmaat waarmee er nieuwe content op je site verschijnt. Samengevat: als jij regelmatig relevante blogs op je bedrijfssite zet, zal je site op den duur beter gaan scoren voor de zoektermen waar jij je geld mee verdient.

Waar linken mensen naar?

En nog iets. Waar linken mensen naar? Naar een goed inhoudelijk artikel of naar een verkooptekst? De vraag stellen is hem beantwoorden. Ieder blogstuk dat je online zet op je bedrijfssite is een nieuwe kans om links te verzamelen. Die links gaan allemaal naar het domein van jouw bedrijfssite. Wat Google dus op den duur gaat zien is een heleboel links naar www.mijngeweldigebedrijf.nl. Deze voordelen loop je allemaal mis als je je blogbloed, -zweet en -tranen ergens apart op mijnbedrijfsblog.dezeblogdienstwastoenhip.com hebt staan.

Heen en weer linken

Een oplossing die veel wordt gekozen, is het ‘heen en weer linken’ van blog naar site en andersom. Ik ben daar geen voorstander van. Als je met SEO bezig bent, wil je dat alle ‘Google juice’ één kant op stroomt. Heen en weer linken maakt het voor Google, maar ook voor je bezoekers, onduidelijk wie nou uiteindelijk de autoriteit is. Links die geen ‘eenrichtingsverkeer’ zijn laden ook al gauw de verdenking van ‘linkruil’ op zich en zullen dus niet veel doen voor je Google-scores. Het zou zelfs kunnen zijn dat je er een straf voor krijgt.

Social shares

Of en hoe social shares invloed hebben op je plaats in Google is nog steeds een beetje schimmig. Dat social shares belangrijk zijn voor het succes van een blog, staat als een paal boven water. Een indirect SEO-effect is er sowieso. Veel bloggers stropen namelijk social media af op zoek naar inspiratie en goede links om aan hun lezers door te geven. Worden je blogs veel gedeeld, dan kan dat je dus zomaar binnenkomende links van hoge kwaliteit opleveren.

De doelstellingen bereikt

Door je blog op je bedrijfsdomein te plaatsen bereik je je doelstellingen dus sneller en beter:

  • Je bouwt sneller autoriteit op omdat de kennis op je blog door de lezer direct gekoppeld wordt aan jouw bedrijf
  • Je krijgt meer leads omdat de weg van jouw content naar jouw productpagina’s kort en zonder hindernissen is
  • Je verhoogt de time on site van je bedrijfssite door meer content te bieden dan alleen je statische bedrijfspagina’s
  • Je hebt meer social shares en traffic naar je site omdat je meer interessante content te delen hebt
  • Door meer binnenkomende links en meer relevante content scoor je beter in Google

Makkelijk gezegd

Maar Bouke, vraag je nu, als je dat allemaal zo goed weet, waarom heb jij dan www.tekstendata.nl op je visitekaartjes staan en blog je op www.boukevlierhuis.nl? Dat is, net als bij veel andere bedrijven, een lang verhaal. Wat ga je eraan doen, dat is de vraag.

Weghalen? Doorlinken? Laten staan?

De oplossing die ik lange tijd gebruikt heb, is het helemaal weghalen van de Tekst & Data-site en het doorlinken van de URL naar een informatiepagina op mijn blog. Inmiddels ben ik wel bezig met een nieuwe bedrijfssite (die er door de drukte de laatste tijd nog een beetje verdrietig uitziet), maar die zal voornamelijk als portfolio gaan dienen. Het blog- en SEO-werk blijf ik dus op boukevlierhuis.nl verrichten. Niet ideaal, maar soms sleep je nou eenmaal historie met je mee. Welke oplossing je daarvoor kiest, hangt af van wat je plannen zijn, hoeveel bezoekers beide sites trekken en hoe de sites nu scoren in Google. Ik zou in ieder geval wel adviseren om te zorgen dat beide sites goede, up to date informatie bevatten over je diensten of producten en vervolgens alle content- en SEO-inspanningen te concentreren op de site die op dit moment het beste scoort. Op die site breng je dan ook je product- en bedrijfsinformatie onder.

Niet zomaar weggooien

Het zomaar weggooien van een site brengt altijd risico’s met zich mee. Besluit je toch om één van je sites uit de lucht te halen, zorg dan dat je alle content die goed scoorde meeneemt en dat je alle URL’s waar externe links naar verwezen netjes doorlinkt met een 301. Weet je niet wat een 301 is, schakel dan iemand in die dat wel weet. Anders gaat dit soort acties je zeker traffic en dus klanten kosten.

Een onafhankelijk magazine

Zijn er dan, behalve praktische, helemaal geen redenen te bedenken om je losse blog te laten staan? Die zijn er wel. De belangrijkste die bij mij opkomt is (de schijn van) onafhankelijkheid. Een blog op een aparte URL, los van je commerciële pagina’s, kan zich makkelijker als onpartijdige autoriteit opstellen en zal daarin geloofwaardiger zijn. Het is dan wel zaak om heel goed na te denken over de customer journey: hoe ga je van de lezers van je blog uiteindelijk klanten maken?

Ervaring?

Ik zei het al: een pasklare oplossing is er niet. Ik heb allerlei varianten langs zien komen en ik worstel zelf ook met het probleem. Daarom wil ik natuurlijk graag weten of jullie er nog iets slims over te zeggen hebben. Reageer dus even hieronder of zoek me op op Twitter of LinkedIn.


3.836 keer gelezen Geschreven door en
0 comments