Evenementen zijn een belangrijk onderdeel van je contentmarketingstrategie, want met alleen digitaal contact red je het niet. Evenementen kosten veel tijd en geld, maar ze leveren je ook veel op. Een aantal voordelen op een rij.


Als je het voor elkaar krijgt om een zaal te vullen met jouw doelgroep of (potentiële) klanten, dan heb je al een goede start gemaakt. Je hebt een programma met interessante onderwerpen en sprekers die gezorgd hebben dat mensen daar meer over willen weten. Je wilt dat de aanwezigen tevreden en geïnspireerd naar huis gaan. Misschien levert het event je zelfs een paar leads op. Super! Je mag trots zijn op het resultaat, maar je kunt er nóg meer uit halen.

Het organiseren van evenementen – en dan heb ik het over kennisdelingevents – kan je veel meer opleveren dan alleen een grotere naamsbekendheid en je positionering in de markt.

Je leert je doelgroep beter kennen

Bij marketing begint het altijd met de doelgroep. Ook al heb je deze helder voor ogen, het is belangrijk om te blijven luisteren naar je doelgroep of (potentiële) klant. En waar kan dat beter dan tijdens een event waar je de doelgroep direct kunt spreken? Je hebt de juiste mensen aangetrokken, zij komen immers informatie halen, en jij helpt ze een probleem oplossen. Dus zorg dat je, naast het versterken van de relatie met de aanwezigen, ook erachter komt wat hun behoeftes zijn. Tegen welke problemen lopen zij aan en hoe kun jij dat vanuit jouw organisatie oplossen?

Het is de ideale bron voor waardevolle content

Evenementen bieden een geweldige bron van informatie. De vragen en problemen waar jouw doelgroep tegen aanloopt, geven inspiratie voor weer nieuwe content waarin je die vragen beantwoordt. Zoals een blog, een video, een nieuwsbrief. Maar denk ook aan de informatie die tijdens presentaties is gegeven. Al dat werk wat jij of andere sprekers in de presentatie gestoken hebben, hoeft niet ‘stoffig’ te worden op een usb-stick. Doe er meer mee dan eenmalig delen op SlideShare of social media: loop de slides door en hergebruik goede, relevante content.

Het versterkt je relaties met partners, influencers en media

Heb jij partners met wie je samen een evenement wilt organiseren? Dan versterkt dat natuurlijk de band en wie weet wat voor mooie samenwerking dit daarna oplevert. Denk daarom ook aan de lange termijn: wat wil je in de toekomst bereiken en met welke mensen? Misschien loopt er wel een grote fan – intern of extern – van jouw bedrijf rond die je nog eens extra in de watten kunt leggen; brand ambassadors zijn immers waardevol voor je organisatie.

Een goed, inhoudelijk evenement trekt daarnaast hoogstwaarschijnlijk belangrijke influencers of zelfs wel bloggers en media aan (denk eraan ze uit te nodigen!). Een live ontmoeting is de ideale start voor een relatie en om te kijken hoe je elkaar verder kunt helpen. Jij hebt ze nodig om je evenement meer naamsbekendheid te geven. En tegelijkertijd kun jij ze interessante, het liefst nieuwe informatie bieden die zij weer kunnen delen met hun achterban. Houd het contact dus warm na het event.

Maar… net zoals met contentmarketing en social media, het kost tijd om naamsbekendheid op te bouwen voor jouw evenement. Met een duidelijk doel voor ogen en een flinke dosis enthousiasme en betrokkenheid kom je een heel eind!


3.670 keer gelezen Geschreven door en
0 comments