Je kent het wel. Scherpe en grappige visuele content. Merken plaatsen ze op Facebook en Twitter om interactie en exposure te creëren. Creatievelingen van reclamebureaus buigen zich over feestdagen en belangrijke gebeurtenissen om deze op een ludieke manier aan het merk te linken. Is het mogelijk om dit zelf uit te voeren en voor je bedrijf in te zetten? Natuurlijk, want jij bent Bob Ross!

Het is wel een zeer subjectief fenomeen, humor in content. Wat de één hilarisch vindt, is voor een ander flauw, ongepast of onbegrijpelijk. Er kan geen algemene lijn in getrokken worden waarom dit zo is. Eén ding staat vast. Met humor creëer je een lach op de gezichten van je fans of volgers.

HUMOR IS HET VERMOGEN OM IETS WAT GRAPPIG, AMUSANT OF GEESTIG IS AAN TE VOELEN, TE WAARDEREN OF TOT UITDRUKKING TE BRENGEN. HUMOR KAN OOK EEN AANDUIDING ZIJN VAN DE EXPRESSIE VAN IETS KOMISCH OF GRAPPIGS IN WOORD, DAAD OF GESCHRIFT. – WIKIPEDIA

Content uit de oude doos

Publiek houdt van lachen. Briljante content, die afgestemd is op het gevoel voor humor van klanten, is niet voor niets vaak trending-topic op een social media kanaal als Twitter. Zolang de humor past bij je doelgroep, gerelateerd is aan je merk en je er niemand mee beledigt, is het een goede aanvulling op je content marketing.

Op social media zie je hoe goed dit werkt. De interactie, shares en RT’s bereiken op die punten hoge aantallen. Vooral feestdagen en belangrijke gebeurtenissen veranderen in hilarische inhakers voor merken. Door de interactie zijn de afbeeldingen met inhakers de nieuwe billboards geworden. Ik fris je geheugen op zodat je weet over welke content ik het heb. Daarna zal ik enkele technieken onthullen zodat je zelf ook visuele content kan maken.Inhakers

Vul je eigen contentkalender

Bij veel organisaties worden er op de tijdlijn onregelmatig een paar artikelen, foto’s van evenementen en linkjes naar blogs gedeeld met weinig interactie. Gebrek aan inspiratie is hier de oorzaak van. Hoe zorg je dat jouw tijdlijn levend en actueel blijft?

Kalender-300x272Contentmanagers gebruiken een contentkalender zodat ze content in kunnen plannen en vooruit kunnen werken. Het vergroot helderheid en doelgerichtheid bij het creëren van content. Het biedt een jaaroverzicht van wanneer, wat, waar en in welke vorm content wordt gepubliceerd. Ik geef gratis een contentkalender aan je. Een contentkalender ondersteunt het creatieve proces. Je kan er alle bijzondere gebeurtenissen en feestdagen in vermelden. Je kunt ook aangeven wat er het komende jaar speelt bij je doelgroep en hoe je daarop kunt inspelen.

Wil je zelf inhaken en weten welke bijzondere dagen er in Nederland zijn, vraag dan een issuekalender aan. De Issuekalender is een jaarlijks verschijnende kalender die een overzicht geeft van alle maatschappelijke dagen, weken en maanden die door mensen, bedrijven, maatschappelijke organisaties, media of de politiek op de agenda worden gezet. Een issuekalender laat je dus weten wanneer het bijvoorbeeld nationale linkshandigendag is.

Je bent zelf creatief genoeg

Wanneer je de issuekalender hebt gebruikt en weet waarop je wilt inhaken, is het handig eerst wat inspiratie op te doen en te oefenen. Creativiteit is net een spier die even moet opwarmen. Via mememaker kun jij je laten inspireren door bekende afbeeldingen die op internet worden gebruikt en waar anderen al een grappige tekst bij hebben bedacht. Via het tabblad ‘create’ is het mogelijk zelf tekst toe te voegen en andere templates te kiezen.

4167088

Bewerk je eigen afbeeldingen

Nu je opgewarmd bent, kun je zelf aan de slag en een foto bewerken. Kies een afbeelding die je dienst of product vertegenwoordigt. Met de volgende technieken krijg je vast andere inzichten om je bedrijf, product of dienst op een grappige creatieve manier te linken aan de nationale feestdag:

  • Kijk op een andere manier naar je logo/ product/ dienst (zie voorbeelden van Heineken of Durex)
  • Voeg iets toe óf verwijder iets aan het logo/ product/ dienst (zie voorbeelden van McDonalds of Hunkemöller)
  • Combineer producten/ situaties/ hypes waardoor nieuwe situaties ontstaan (zie voorbeelden van Hema of America Today)

Om afbeeldingen professioneel te bewerken kun je PhotoShop gebruiken. Alleen niet iedere startende creatieveling heeft PhotoShop tot z’n beschikking. Gelukkig is er een gratis online variant. Pixlr heeft bijna dezelfde functionaliteiten als PhotoShop. Heb je nog nooit met Pixlr gewerkt, dan is er een FAQ die je daarbij kan helpen.

Schermafbeelding 2015-04-29 om 14.49.58

Soms kom je er gewoon niet uit

Stel dat je alles hebt geprobeerd. Het briljante idee komt maar niet uit je brein. Kortom, je inspiratie wil maar niet op gang komen.

Je eigen fans zijn vaak creatiever dan je denkt! Maak een mooie afbeelding en vraag aan je community wat zij als tekst bij de afbeelding zouden plaatsen. Met wat meer budget kun je het ook vragen aan Contentchefs.

Wil je toch liever je eigen contentmarketeer zijn, dan kun je twee dingen doen.

  1. Hard nadenken.
  2. Iets anders gaan doen.

hond-uitlaten-smallMet name bij creatieve en associatieve opdrachten werkt dat laatste het beste.

Dus even lekker de hond uitlaten, een puzzeltje maken of een film kijken. Soms weet je onbewust de oplossing al en wordt het, door je aandacht op iets anders te richten, toegankelijk voor je bewuste. Een nachtje slapen werkt ook prima. In je onbewuste werk je namelijk gewoon door. Je onbewuste kan dan associatief tot een oplossing komen.

(T)ogether (E)ach (A)chieves (M)ore

Als het goed is, heb ik je aardig op weg geholpen om je eigen visuele content te kunnen creëren. Mocht je nu echt geen creatief bloed hebben, dan is het handig om mensen binnen je organisatie te zoeken. Er lopen vast collega’s rond die de genen van Bob Ross hebben. Zet al die talenten bij elkaar en organiseer maandelijks een brainstorm om de contentkalender te vullen. Er zijn heel veel brainstormtechnieken te vinden op internet die je samen met je team kunt proberen.

Heb jij al eens visuele content gemaakt met een leuke inhaker? Of ben je naar aanleiding van dit blog zelf hilarische content gaan maken? Je mag er best trots op zijn dus plaats een link in de reactie naar jouw meesterwerk! Je mag mij natuurlijk ook een vraag stellen of het met mij oneens zijn. Laat het in ieder geval weten.


5.391 keer gelezen Geschreven door en
0 comments

Trackbacks

  1. […] Met 5 tips maak jij visuele content als een echte Bob Ross […]