Als kind had ik nooit kunnen bevroeden dat een afkorting zo’n belangrijke rol in mijn leven zou spelen. Als puber al wat meer, maar toen was mijn verwachting nog dat die afkorting MTV zou zijn en niet zozeer CMS.  Maar zoals dat gaat met volwassen worden, vind je iets waar je zowel je passie in kwijt kunt als je geld mee kunt verdienen (nou ja, ik dan) en het zoet komt nooit zonder zuur.

In mijn werkende leven heb ik nogal wat met CMS’en te maken gehad. Als applicatiebeheerder, als contentmanager, als webredacteur, als migratiecoördinator, als afdelingshoofd, als blogger, als projectleider en als aanhoorder van ronkende verhalen over de nieuwste versie van zo’n CMS.

CMS-trauma’s

Meestal overigens niet als degene die bepaalt wélk CMS het moet worden, dat is dan weer jammer. Maar toch dichtbij genoeg (bij het proces) om er een klein trauma van te krijgen.

Rondom die CMS’en is er bijna zonder uitzondering één uitspraak die álle alarmbellen doet rinkelen. Eentje die jou vast ook wel bekend voorkomt en als niet, dan moet je beter opletten. Daar komt het, om nooit te vergeten:

“Nee joh, zelfs een idioot kan ermee werken…”

Heb je zo’n verkoper of misschien wel je eigen leidinggevende dit wel eens horen zeggen? En ben jij degene die in het systeem moet werken? Dan is dat het moment dat je je zorgen moet maken.

What’s wrong?

Maar wat is er zo mis met deze uitspraak? Ik heb het scanbaar voor je op een rijtje gezet:

Nummer 1: Iraakse waarheid

Het grootste probleem: het heeft het waarheidsgehalte van een geruststelling van de Iraakse minister van Informatie: het is niet waar dus! Ik durf het keihard te beweren, er bestaat geen enkel CMS (of als je wilt nitpicken CMS-implementatie) op de wereld, die vlekkeloos doet wat het tijdens de demonstratie beloofde te doen.

Natuurlijk zijn er betere en slechtere CMS’en en betere en slechtere implementaties, maar geen enkel CMS is intuïtief (houd toch op), HTML of andere code-vrij, werkt in 3 kliks en voldoet aan alle specs die je ooit bedacht hebt.

Een idioot zou direct verdwalen of in een idiote bui de hele site of gewoon de homepage verwijderen. En een idioot is dan maar relatief hoor. Ik bedoel dan helemaal niet iemand met hersenbeschadiging, maar gewoon iemand die weinig tot geen ervaring heeft in het werken met CMS’en.

Nummer 2: ad lib

Maar stel dat ik ernaast zit met regel 1. Stel dat als je genoeg apen genoeg tijd geeft, zij de werken van Shakespeare kunnen publiceren conform de richtlijnen van Drempels Weg. Zelfs dan is dit een uitspraak waar je je zorgen over moet maken.

Want wie wil nou dat een aap zoiets belangrijks onderhoudt/ontwikkelt als de website. In het meest minimale geval is de site toch het uithangbord van de organisatie. Als je een winkel hebt, dan laat je toch ook niet je kleurenblinde neefje het interieur bepalen?

Je wilt dat dat werk wordt gedaan door mensen die weten wat ze doen. En dat gaat verder dan een beetje copy/paste in het CMS. Ze moeten weten dat copy/paste uit Word zomaar een slecht idee kan zijn (bijna altijd). Ze moeten weten dat tussenkopjes boven elke alinea moeten komen te staan. Ze moeten weten wat voor keywords ze moeten kiezen. En ja, dat kun je allemaal afdwingen in een CMS. Maar het belangrijkste wat ze moeten weten is, wanneer  ze al die geboden die ik net noem moeten loslaten en hoe ze dat moeten doen.

Want hoewel er mensen zijn die dat anders willen doen voorkomen, is het maken van een site nog zo makkelijk niet. Ja, de regels zijn an sich simpel: tussenkopjes, schrijf voor mensen, schrijf persoonlijk, gebruik opsommingen, zorg voor een duidelijke navigatie etc. Maar al die regels betekenen helemaal niks. Een ervaren kracht weet wanneer ze wel voorwaardelijk zijn en wanneer hij soepeler kan zijn met het hanteren van de regels.

Je bent kundig/specialist op het moment dat je niet meer op je checklist hoeft te kijken om te zien wat de regels zijn, je kent ze en kunt ze flexibel toepassen. Die mensen wil je in je CMS hebben. Niet van die mensen die denken dat een pagina, of site effectief is omdat hij helemaal boven de vouw, in opsommingen is gebouwd!

Nummer 3: weinig rugdekking voor idioten

Helemaal problematisch is het wanneer het jouw leidinggevende is die roept dat idioten met het CMS moeten kunnen werken.  Je moet je dan toch zorgen gaan maken over zijn appreciatie van jouw baan.

Als jouw baas serieus denkt dat elke idioot jouw baan kan uitvoeren, waarom zou hij dan geen goedkopere idioot inhuren dan jij?

Maar zelfs als hij je niet inwisselt voor een goedkoper model, heb je nog steeds een probleem. Want om je werk goed te doen heb je in bijna elke positie rugdekking nodig van je leidinggevende. Het is zijn taak om de ruimte te creeëren die jij nodig hebt om te opereren. Dat is voor veel leidinggevenden al een lastig gegeven onder normale omstandigheden, maar je kunt je afvragen hoeveel rugdekking mister of missus manager bereid is te bieden aan een idioot? Ik kan het wel verklappen hoor: weinig tot geen!

Nummer 4: ik heb wel wat beters te doen, ik ken de inhoud

Er zijn meerdere manieren om met content management om te gaan: zo is er de centrale redactie, waarbij alle mensen die de site tekstueel onderhouden op één plek zitten. En er is de decentrale redactie, waarbij de onderhouders door de hele organisatie zitten. Vaak (niet altijd) zijn dat dan inhoudsdeskundigen die het onderhoud van een deel van de site ook in hun mik geschoven hebben gekregen.

Hoewel de centrale vorm geen garantie is voor kwaliteit, bevat de decentrale vorm wel alle ingrediënten voor een contentramp. Een CMS waarin zelfs idioten (zouden) kunnen werken is vaak een opzet of prolongatie van het tweede model. Maar de premisse – dat deze inhoudelijke deskundigen niets liever willen dan een deel van de site onderhouden en dat het enige dat hen daarbij in de weg staat (het gebrek aan) de technologie is- is pertinent onjuist.

Inhoudelijk deskundigen hebben vaak helemaal geen interesse in de site, zien niet wat die hen brengt behalve werk en doen het meest minimale om die site goed en up-to-date te houden, laat staan aantrekkelijk. Daar hebben ze het ook te druk voor, met hun echte baan.

Bij de centrale vorm is het mogelijk om mensen die misschien starten als CMS-idioot, te trainen, professionaliseren en – als ze al niet zo binnenkwamen – er echte experts van te maken. Dan is het helemaal niet nodig om een CMS te hebben waar idioten mee kunnen werken, dan is een CMS waar professionals mee kunnen werken een veel beter idee!

Nummer 5: Monkey proof, geen ruimte

Met veel CMS’en, kun je belachelijk veel voor elkaar krijgen. Maar om dat te doen, zal je toch het een en ander aan kennis in huis moeten hebben. Als vervolg op het punt hierboven, leidt de decentrale redactievorm vaak tot totaal dichtgetimmerde CMS’en.

Niet gek, want je wilt niet dat die CMS-idioten de verkeerde velden invullen of verwijderen en zo de site verkloten en je wilt afdwingen dat ze de juiste velden juist weer wel een vink geven.

Dus je hebt een CMS met het kaliber van een Ferrari, maar je hebt die Ferrari op een vooraf gedefinieerde baan vastgezet, het stuur onbruikbaar gemaakt en het gaspedaal verwijderd. Zodat je zeker weet dat de Ferrari aan het einde van het ritje nog onbeschadigd is. Fijn hoor. Maar waarom heb je dan überhaupt een Ferrari gekocht? Een fiets was voldoende geweest om van het ene naar het andere punt te komen.

Net zoals bij punt 4 geldt dat je een team wilt hebben van specialisten die zich bezighouden met het besturen en onderhouden van die Ferrari, zodat je het maximale uit de bolide kunt halen. Zeker geen idioten.

En jij?

Werk jij ook ergens waar het systeem waarmee je de winkel runt, wordt gezien als iets wat iederéén moet kunnen gebruiken? En is wat ik hierboven schets herkenbaar? Of werk jij met collega’s die weten wat ze doen en het systeem op commando kunnen laten dansen? Vertel. Maar deel ook vooral wat er goed en wat er niet goed gaat.


4.319 keer gelezen Geschreven door
1 comments
Laura
Laura

Herkenbaar! Die dichtgetimmerde cms'en zijn een bron van frustratie als je wél weet wat je aan het doen bent. Ook is het lastig als zo'n idiotproof cms in de praktijk het meest ingewikkelde systeem blijkt te zijn waar je ooit mee gewerkt hebt en dat je juist dát cms moet gaan uitleggen aan decentrale 'redacteuren' met zeer uiteenlopende online ervaring. Mensen die in hun werkweek een uurtje per dag achter de computer zitten en verder onder de motorkap van een auto. Maar wat is het leuk als je juist die mensen enthousiast weet te krijgen! Uitdagingen in het leven van een contentmanager :-)

Trackbacks

  1. […] Wanneer het misgaat met je CMS: ‘Zelfs een idioot kan ermee werken’ […]