Content creëren kan veel tijd en geld kosten. Stop dus met telkens vanuit het niets te beginnen, maar recycle je content!

Wat is content recycling?

Content recycling, wat dat is? Het is eigenlijk niets anders dan je content hergebruiken. Bestaande content, van jezelf of anderen, giet je in een nieuw stuk content. Je hoeft het wiel immers niet steeds opnieuw uit te vinden. Let wel op: het gaat hier niet om het kopiëren van content of het herplaatsen van een artikel. Je past de content aan, herschrijft stukken of voegt elementen toe, zodat het past bij het nieuwe middel dat je gaat inzetten.

Sterker nog: dit artikel heb ik al eens eerder geschreven voor 42bis! Het artikel is ook geschikt voor Contenteer, dus heb ik het er weer bij gepakt en aangepast en is het klaar om weer nieuwe mensen te bereiken.

Waarom zou je content recyclen?

Er zijn een aantal voordelen van het recyclen (hergebruiken) van content.

  • Het is tijdsintensief om telkens iets vanuit het niets te creëren. Het hergebruiken van content scheelt je dus veel tijd.
  • Goede content die je ooit eens maakte en goed werkte, kun je na enige tijd best opnieuw inzetten om zo weer goed onder de aandacht te komen.
  • Iedereen heeft een andere voorkeur om informatie op te nemen. De een leest liever een stukje tekst, de ander heeft voorkeur voor video’s en de ander bekijkt liever plaatjes. Ook is elk kanaal waar je de content op wilt delen verschillend. Door je content in verschillende middelen uit te werken en op verschillende platformen te verspreiden, bied je voor ieder wat wils en heb je een groter bereik.

Hoe pak je het aan?

Als je aan de slag gaat, zorg dan dat je met een stuk content begint of verzamel meerdere stukken die op elkaar aansluiten binnen een bepaald thema. Een eerder geschreven artikel of een presentatie die je gegeven hebt.

Pak de stukken eruit die het beste zijn opgepakt of die je zelf graag nog eens wilt delen. Controleer of de content nog up-to-date is en vul het eventueel aan met nieuwe content die je zelf schrijft of verzamelt.

Ga vervolgens na hoe je deze content kunt verdelen in verschillende formats, bijvoorbeeld een:

  • Blog of artikel
  • Video
  • Webinar
  • Infographic
  • E-book
  • Presentatie op een congres of eigen event

De content kun je ook uitsplitsen in een reeks. Verdeel je artikel, video of e-book bijvoorbeeld in een aantal series.

Zorg wel dat je boodschap consistent blijft, zonder dat je de boodschap tot vervelends toe herhaalt. Verwijs naar je nieuwe content op social media en maak het makkelijk te vinden, te bereiken en te delen. Uiteraard kies je voor het juiste middel bij de juiste sites en promoot je je content op verschillende plekken.

Een voorbeeld

Geef je vaak presentaties? Zorg ervoor dat jouw content te delen is. Bijvoorbeeld door de slides te delen, er een blog over te schrijven of het te bundelen tot een e-book. Of wat dacht je van een video of webinar? Het mooie van een webinar is dat je direct vragen kunt beantwoorden en in gesprek kunt gaan. Dat levert weer nieuwe content op!

Zo heb ik zelf in november een presentatie gegeven op het Digital Content Marketing Congres en de slides gedeeld op SlideShare. Vervolgens kreeg ik de mogelijkheid een blog aan te leveren voor het platform dat bij dat congres hoorde. Het leek het me goed om een aantal tips nog eens te delen en zo hoefde ik niet iets nieuws te verzinnen. En voilà; in een handomdraai had ik een blogje geschreven.

content_recyclingGa jij ook aan de slag? Begin met het inventariseren van de beschikbare content. Maak een lijst van formats die je wilt gebruiken en start met het updaten, herschrijven en creëren. Veel succes!


2.956 keer gelezen Geschreven door
0 comments