Stel je deze mooie wereld voor: je hebt een site gebouwd en uiteraard heb je je best gedaan. Maar je realiseert je ook dat je niet álle wijsheid in pacht hebt. De site gaat live. En in plaats van duimen voor jezelf en voor de effectiviteit van je website, krijg je de kans om naast een groot deel van je bezoekers te zitten en zo inzicht te krijgen in hun behoeften.

Ik heb een verrassing voor je: dit is geen sprookje. Dit is precies wat je kunt doen als je je on-site zoekmachine serieus neemt.

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen?

Voor de bezoeker die op je website de weg kwijt is, biedt de zoekmachine soelaas. In plaats van eindeloos de stappen van de door jou bedachte navigatie te doorlopen, kiest hij zijn eigen pad. Een kans waarmee je je voordeel kunt doen.

Want laten we eerlijk zijn: alle card sorting sessie en usabilitytests ten spijt, er blijft altijd nog veel te raden over als het gaat om de manier waarop sitebezoekers door je site navigeren. Alle informatie die je kunt gebruiken om je site te optimaliseren, moet je zo optimaal inzetten.

Voorwaardelijk is natuurlijk wel dat je toegang hebt tot de zoektermen die in je on-site zoekmachine worden ingevoerd. Is dat nog niet het geval, zorg dan dat je dat zo snel mogelijk regelt.

Maar wat heb je dan aan die zoektermen?

Van alles en nog wat, maar in elk geval kun je er 3 zaken mee:

  • Beter vindbaar maken van bestaande content
  • Inzicht verkrijgen in de contentbehoefte van je bezoekers
  • Inspiratie opdoen voor nieuwe contentideeën

Content die je al hebt

Ten eerste is er natuurlijk de content die je hebt, maar die lastig of niet te vinden is. Dacht je dat je je contactformulier gemakkelijk vindbaar in de navigatie had gehangen, maar blijkt uit de statistieken van je zoekmachine dat die zoekterm steeds maar weer terugkomt? Dan is het tijd om de plek te heroverwegen.

Content die je moet hebben

Bezoekers zoeken natuurlijk niet alleen naar content die moeilijk te vinden is, maar soms ook naar content die je hen gewoon niet biedt. Het bouwen van een site is toch een theoretische bezigheid. Jij bedenkt wat men wil of wat men nodig heeft om te lezen. Maar je kunt er flink naast zitten. Pas in de praktijk blijkt wat al die bezoekers nodig hebben.

De kans is groot dat je bij het bestuderen van de statistieken denkt:”Duh! Natuurlijk hadden we ze dat ook moeten vertellen.” Maar in het projectgroepje of op de redactie, in die kamer met kunstlicht en kantoorlucht was je er nooit opgekomen. Doe je voordeel met de gratis input die je zoekmachine biedt.

Content die je zou kunnen hebben

Naast content die je klant nodig heeft, helpt de interne zoekmachine je bij je zoektocht naar onderwerpen voor content die mooie sier maken. Stel je voor: je schrijft voor een bankensite, waar hypotheken worden verkocht. Je kunt je natuurlijk beperken tot een productbeschrijving van een bepaalde hypotheek. Maar als uit de statistieken van je zoekmachine blijkt dat bezoekers vaak zoeken naar informatie over het vinden van een goede makelaar, dan is het een prima idee om daar content over te maken. Alleen al omdat het hebben van die content, je beter en breder vindbaar maakt voor externe zoekmachines. Daarnaast wordt je site interessanter voor bezoekers. Niet alleen op de korte termijn (ik klik, ik koop) – maar ook op langere termijn (ik oriënteer, ik klik, ik denk nog even na, ik bespreek het met vrienden, ik oriënteer weer, ik klik, ik koop).

Signaaltjes

Die on site zoekmachine wordt eindeloos vaak over het hoofd gezien. Naast dat veelal de zoektermen niet worden vastgelegd, wordt zelfs als dat wel het geval is, de analyse achterwege gelaten. En dat is zonde. Wel een kleine waarschuwing: wat je terug zult vinden in de analytics moet je zien als signaal en niet als beslissing. Als 5 keer wordt gezocht op FAQ van de 2000 bezoekers die je op een dag hebt, dan is dat geen reden om de hele site op de schop te doen.

Gebruik het zoals je dat het beste kunt doen: om trends te ontdekken en ter inspiratie voor je content. Kortom, om je doelgroep nog nét weer iets beter te leren kennen.


2.174 keer gelezen Geschreven door en
0 comments