Het idee van contentcuratie is het delen van artikelen van anderen met je eigen mening, vraag of aanvulling. Je leest iets, je vindt er iets van en dat deel je.

Contentcuratie is ondersteunend aan je strategie, je doelen, missie, en alle andere onderdelen die horen bij goed gebruik van content. Het draagt bij aan je geloofwaardigheid, professionaliteit en daarmee ook je reputatie. Want uiteindelijk denkt men: ‘die moet ik volgen want die deelt én heeft er een mening over.’

Tactiek, geen strategie

Contentcuratie is ondersteunend aan je doelen. Het is een tactiek die je gebruikt om je doelen te bereiken. Contentcuratie is dus geen strategie op zich, maar is een tactiek die je inzet om de doelstellingen uit je strategie te realiseren.

Stel, je primaire doel is het krijgen van meer klanten, een van je secundaire doelen is daarom jezelf profileren als expert in jouw vakgebied. Een van de acties die daaruit voortkomt is het cureren van content. Zo wil je laten zien dat je over je vak leest en op de hoogte bent. Contentcuratie zet je dan in om je eigen relevantie aan te tonen: jij weet wat er speelt en hebt daar een visie op. Door actief te cureren ben je zichtbaar, een interessante gesprekspartner én een potentiële zakelijke partner. Want dat is je doel!

Contentcuratie is dus geen doel op zichzelf. Je cureert niet om te cureren. Het moet je iets opleveren (meer klanten in dit geval) en zo bijdragen wat je uit je activiteiten wilt halen.

Curatie is meer dan delen

Zoals voor alles worden er tools ontwikkeld om social media geautomatiseerd voor je te laten draaien. Je kunt automatisch mensen volgen en ontvolgen en ook automatisch van alles delen en verspreiden. Maar dat is geen curatie. Iets doorsturen zonder het te lezen – wat schrikbarend veel mensen doen – is blind er vanuit gaan dat de inhoud goed is en dat is bijna het tegengestelde van curatie.

Curatie is juist het lezen en beoordelen van een artikel en er iets van vinden. Er vragen over stellen of aanvullen naar eigen inzicht. Dat deel kun je nou eenmaal niet automatiseren.

Wel kun je tools inzetten om interessante artikelen voor je te vinden. En je kunt tools gebruiken om deze met tussenpozen te verspreiden. Maar jij moet er tussen zitten om te bepalen wat écht interessant is en waarde toevoegen door jouw visie op het onderwerp mee te geven.

Curatie is geen duplicate content

Het idee achter contentcuratie is ook niet het kopiëren van artikelen van anderen en deze vervolgens via je eigen website verspreiden (iets wat nog schrikbarend vaak gebeurt). Kopiëren wordt logischerwijs niet gewaardeerd en aangezien het niet van eigen hand is, is het raar om wel te doen alsof dat zo is. Dat doet je reputatie geen goed en maakt je absoluut geen betrouwbare bron.

Wat je wel kunt doen is een stelling of mening uit een artikel gebruiken als basis voor een eigen artikel. Je kan het met iemand eens zijn, maar het is natuurlijk interessanter om juist te schrijven waarom je het niét met die ander eens bent. In je artikel plaats je een quote en een link naar de bron. Je kunt ook quotes uit meerdere bronnen halen en zo een trend of juist grote verschillen blootleggen.

Weer zo’n term

Het is ook weer zo’n term en zo’n term wordt dan weer te groot gemaakt. Het is heerlijk om bij een klant te zeggen: Ik heb nu iets voor je, dat gaat je heel veel exposure opleveren (nog een heerlijk woord: exposure). Ik ben niet zo van het beloven van gouden bergen. Je haalt eruit wat je er zelf in stopt en voor niks gaat de zon op.

Contentcuratie is in die zin niets nieuws, het heeft nu alleen een nieuwe naam gekregen, in navolging op contentmarketing, contentstrategie, content…

De term zorgt er wel voor dat we allemaal weten waar het over gaat. Curatie is een beoordeling en je moet alles wat je deelt eerst beoordelen om betrouwbaar te blijven.

Ben jij bezig met contentcuratie?


2.028 keer gelezen Geschreven door
0 comments

Trackbacks

  1. […] Contentcuratie is tactiek, geen strategie […]