Contentmarketing is het nieuwe toverwoord. De waarheid is echter dat contentmarketing al decennialang bestaat! Eigenlijk al sinds er gesprekken met klanten binnen het bedrijfsleven zijn. Contentmarketing is niet het ‘nieuwe briljante ding’ dat via social media is uitgevonden. Marketing heeft altijd content nodig gehad om succesvol te zijn.

Bijna elke marketeer, consultant, tweeter en facebooker lijkt te praten over contentmarketing. Helaas zijn er nog steeds maar weinig die het ooit zelf hebben gedaan. Met weinig ervaring is het moeilijk anderen te helpen bij het schrijven van content, zodat deze echt resultaten opleveren.

Wat is contentmarketing?

  • Contentmarketing is een overkoepelende term en omvat alle marketingformaten die betrekking hebben op het creëren en delen van content om de huidige en potentiële consument te betrekken bij het merk, de dienst of het product.
  • Contentmarketing gaat over het delen van hoog kwalitatieve, relevante en waardevolle informatie aan prospects en klanten. Goede contentmarketing zorgt ervoor dat de aandacht van de lezer behouden blijft en het verbetert merkloyaliteit.
  • Contentmarketing is een marketingtechniek voor het maken en verspreiden van relevante en waardevolle content om een duidelijk omschreven doelgroep te binden en te boeien. Het doel is om klanten winstgevende acties te laten ondernemen.

Is iedereen echt een contentexpert?

Wanneer je contentmarketing wilt inzetten en met een contentspecialist wilt werken, kijk dan eens achter het magische gordijn. Hebben ze zelf een blog? Wanneer is de laatste keer dat ze zelf content schreven? Lezen voldoende mensen die content? Wordt de content gedeeld? Is het relevante content die de bedrijfsdoelstellingen ondersteunt?

Het beste wat je kunt doen, is jezelf zo goed mogelijk opleiden en onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Het hoeft niet duurder te worden of langer te duren om het goed te doen. Grote kans dat je met de juiste bronnen en ervaringen meer geld bespaart en een hoger rendement haalt dan veel ‘over één nacht ijs’ social media plannen.

Ik weet wat het is, en nu?

Mensen die ik spreek, binnen marketingafdelingen, vertellen vaak een gecompliceerd verhaal wanneer ik ze vraag: ‘Wat ga je doen om resultaten uit contentmarketing te halen? ‘Zelf houd ik het liever simpel. Daarom hieronder een lijst die je zal helpen resultaten te boeken.

Ben je werkzaam als marketeer dan moet deze lijst geen enkele verrassing bevatten, maar herhaling en bevestiging kunnen nooit kwaad.

Nog even voor de duidelijkheid. Je wilt content maken die inspireert en aansluit bij je publiek met als doel hen dichter bij je merk brengen. Je wil de klant laten klikken, dubbelklikken, reageren, delen en ze laten terugkomen voor meer.

Succesvolle contentmarketing eigenschappen!

1. Doelgedreven – Elk stukje content heeft doelen en doelstellingen. Wil je inspireren, aanleren, autoriteit creëren of leads genereren? Content ondersteunt een hoger niveau van je communicatie- en marketingdoelstellingen.

2. Publiekgericht – Richt je inhoud op de lezer en gebruik je content niet primair om jezelf te promoten. Leer je doelgroep kennen. Weet wat je publiek wil, nodig heeft en verlangt. “Kom in hoofden” en kom in contact met ze. Maak content die hen, zakelijk en/of in het leven, helpt.

3. Vindbaar – Als je doelgroep je niet kan vinden, is het allemaal verloren tijd geweest!

4. Deelbaar – Maak het makkelijk voor mensen om te delen met hun vrienden op Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, e-mail enzovoort.

5. Eenvoudig – Iemand die de content leest, moet zonder raketwetenschappen te hebben gestudeerd, begrijpen wat er staat.

6. Autoriteit – De auteur eet, drinkt, ademt en leeft kennis plus ervaring.

7. Betrokkenheid – Mensen worden uitgedaagd of raken geïnspireerd om te klikken, dubbelklikken, commentaar te geven en voelen dat ze deel uitmaken van de community.

8. Actie reactie – Het moet duidelijk zijn welke actie de lezer moet nemen om meer te leren, deel uit te maken van de community, contact op te nemen voor meer informatie, je in te huren, een voorstel aan te vragen enzovoort.

9. Echt/oprecht – Een vette aanrader: Een gezonde balans van transparantie, authenticiteit en professionaliteit.

10. Geloofwaardig – Er mag geen twijfel over bestaan dat de lezer je kan vertrouwen en geloven. Veel factoren spelen hier een rol in. Denk bijvoorbeeld aan design & lay-out van de site, de bron van de inhoud, grammatica, kwaliteit van de informatie, autoriteit enzovoort.

11. Gevalideerd – Gebruik een bron als er feiten, gegevens en statistieken worden gebruikt. Op deze manier kan het worden gevalideerd als waarheid. Dit zal je ook helpen om autoriteit op te bouwen.

12. Relevant – Wees relevant voor je doelgroep. Waar staan je lezers, zakelijk of in het leven?

13. Resonerend – Het zal een gevoel moeten oproepen, een gedeelde emotie moeten weergeven of een overtuiging moeten bevatten waar de lezer zich mee kan identificeren. Het is waardevol als de lezer de inhoud, context en betekenis begrijpt.

14. Opvallend – De content grijpt de aandacht, is uniek genoeg om te lezen, te begrijpen, te overtuigen, te onthouden en aan het denken te zetten.

15. Geïntegreerd – Geen opzichzelfstaande informatie. De content zal je merk, kennis, ervaring en aangeboden diensten moeten ondersteunen om autoriteit op te bouwen en geloofwaardig te zijn.

16. Educatief – Bied meerwaarde met kennis. Laat je lezer meer leren over het onderwerp waarvoor hij bij je community is aangesloten.

17. Passie – Het mag duidelijk zijn dat de schrijver gepassioneerd is over het onderwerp en dat hij niet alleen schrijft om bezoekersaantallen te genereren of een andere verborgen agenda heeft.

18. Positief – Wie wil er nu een blog lezen dat vol staat met klaagliederen? Niet veel mensen. Content die een positieve intentie heeft zorgt ervoor dat de persoon die het leest zich beter voelt, meer leert, vaker reageert door opgedane inspiratie en je zelfs aanvult met onbetaalbare waardevolle informatie.

19. Vooruitstrevend – Blijf niet hangen in het verleden en oude technologieën maar schrijf minimaal over het heden en bij voorkeur vooruitstrevend. Neem mensen met je mee als je visionair bent ingesteld.

20. Inspireren – Door lezers te inspireren meer te leren en meer te doen, worden fans donateurs en donateurs ambassadeurs. Hierdoor worden je lezers één met je merk.

21. Verbinding – Bouw aan een mooie relatie waarin je veel leert van je klant. Verbind klanten onderling aan elkaar zodat klanten de kans krijgen andere klanten te leren kennen.

22. Verrijking – Help de lezer hun doelen te bereiken. Als jij je concentreert op het helpen van je lezers bij het bereiken van hun doelen, zul jij veel meer aan je lezer kunnen vragen en in stilzwijgende ruil ook je doelen bereiken.

23. Doelgericht – Content heeft een doel, is niet stroperig of betekenisloze bladiebla bla bla bladiebla bla.

24. Merkloyaliteit – Content moet bijdragen aan merkloyaliteit. Het is van belang dat content een goede representatie is van je merk en persoonlijkheid. Dus niet een glossy die zakelijke nalatigheid oppoetst of content die beschrijft wat je als merk wenst te zijn wanneer je volwassen bent.

25. Open – De auteur staat open voor andere ideeën en is bereid om een gezond debat aan te gaan. Echt luisteren naar verschillende meningen maakt het verschil.

Blijf uit de buurt van:

En.. Wat vind jij? Ben je het eens met deze eigenschappen? Welke zou jij toevoegen of weglaten? Welke content inspireert jou?


6.213 keer gelezen Geschreven door en
0 comments

Trackbacks

  1. […] Now Reading 25 succesvolle contentmarketing eigenschappen NextPrev […]