Iedereen kan bloggen in deze vrije online wereld. Maar dat wil niet zeggen dat elk blog goed is. In deze blog noem ik de tien grootste blogfouten die je als blogger beter niet kunt maken.

Het schrijven van blogs biedt jouw bedrijf veel voordelen. Als het goed is, produceer je waardevolle content waarmee je kunt laten zien waar je voor staat, wat je expertise is. Je bouwt ermee aan je authenticiteit. Het is daarom belangrijk dat je blogs goed zijn. Met goede feedback en veel doen, zullen je blogs steeds beter worden.

Als lid van het Content & Quality-team van Content Collective krijg ik nu heel wat goeie en minder goeie blogs onder ogen. Ik heb dus een redelijk goed beeld bij wat een goed blog is. En wat er fout is aan een slecht blog. Om jou te helpen goede blogs te schrijven, noem ik hieronder tien dingen die je in elk geval NIET moet doen als blogger.

1. Spelfouten

Spatiefouten, spelfouten, tangconstructies, verkeerd gebruik van interpunctie, verkeerde vervoegingen van (oorspronkelijk Engelse) werkwoorden: ik gruwel ervan. Natuurlijk gruwelen niet al je lezers van dit soort fouten. Maar het is toch een kleine moeite om ze te voorkomen? Laat iemand je tekst van feedback voorzien, op inhoud én taal.

2. Niet doelgroepgericht

Waarom schrijf je wat je schrijft? Wil je de lezer iets meegeven, zoals een advies of een gedachte? Schrijf dan ook met die lezer in gedachten. Voor blogs werkt het doorgaans goed om je voor te stellen dat je tegenover je lezer zit en je verhaal vertelt. Ik zie regelmatig blogs die een hoog corporate gehalte hebben; blogs waarin hoog van de toren geblazen wordt over de eigen producten of diensten, maar zonder dat het de lezer iets doet. Ja, je hebt mooi aan PR gedaan, maar bereik je ermee dat je blog beter gelezen wordt? Of dat je meer als een expert op je vakgebied wordt gezien? Ik denk het niet.

3. Geen diepgang

Oppervlakkige blogs zijn vaak niet meer dan wat uitgeschreven gedachten van de schrijver. Vaak zonder dat het verhaal ergens naar toe gaat of zonder dat er scherpte in zit. Ik wil als lezer iets opsteken van je verhaal, dus ik verwacht een mening over wat je beschrijft. Moet ik er iets mee of juist niet? Overtuig me!

4. Geen structuur

Blogs zijn anders gestructureerd dan wetenschappelijke artikelen. Anders dan krantenartikelen. Anders dan nieuwsartikelen. Je neemt de lezer mee in je verhaal en daar helpt een goede structuur bij. Begin met een inleiding en aanleiding van je verhaal, vervolg met de inhoud en zorg voor een goed afsluitend stuk van je verhaal. Ik heb zelf de wetenschappelijke aanpak (eindigen met ‘conclusie’) moeten afleren. Je conclusie moet namelijk niet verstopt zijn aan het einde van je blog. Prikkel de lezer vanaf het begin!

5. Geen afbeelding(en)

Nee, het gaat niet alleen om jouw geweldige teksten; ook afbeeldingen bij je blog doen ertoe. Ze zijn belangrijk in de afweging van lezers of ze jouw blog wel of niet gaan lezen. Beeld heeft impact. Zorg dus voor een fantastische foto voor bij je blog. Let daarbij wel op het copyright natuurlijk. Twitterende bloggers vatten het mooi samen voor je op blogpraat.com.

6. Geen bewijsvoering

Je hebt een stevige mening over een onderwerp. Dat is prima en vaak prikkelend om te lezen! Maar zorg wel voor onderbouwing van je verhaal, want N=1. Dat jij iets vindt, wil nog niet zeggen dat iets ook zo is. Hoe beter de onderbouwing van je argumenten, hoe sterker je blog. Link naar artikelen die je verhaal onderbouwen, maar kijk ook naar artikelen die misschien iets anders beweren. En doe ook daar iets mee in je blog.

7. Geen respect

Je mening geven in een blog is prima, goed zelfs! Maar houd wel altijd respect voor andersdenkenden. In mijn blog over #applegekkies deed ik erg mijn best om het verschijnsel van het Apple-fanatisme met respect te verklaren. Volgens sommige reageerders was ik daar niet in geslaagd want: hoe kon ik zo negatief zijn over het almachtige merk Apple? Oeps, nu doe ik het hier weer.. Maar goed, sommige #applegekkies maken het er zelf ook wel een beetje naar, vind ik. Mijn punt is: zoek gerust de grenzen op maar probeer wel altijd respect voor je medemens te houden.

8. Geen punt maken

Deze blogfout ligt dicht bij punt 2 (niet doelgroepgericht). Je begint met tikken totdat je je hart hebt gelucht en naar je idee het blog klaar is. Maar wacht, welk punt wil je eigenlijk maken? Beter is om eerst te bedenken waar je naar toe wilt werken en vervolgens daar naar toe te schrijven.

9. Geen tussenkopjes

Tussenkopjes hebben een doel: ze brengen structuur aan in je tekst en verleiden de lezer om verder te lezen. Gebruik die dingen dus! 42bis’er Xaviera schreef al eens gepassioneerd over tussenkopjes en de noodzaak ervan.

10. Saai schrijven

Houd je lezer bij de les, zodat hij tot het einde blijft lezen! Dat doe je onder andere door bovengenoemde fouten niet te maken, maar dan nog is het mogelijk om saaie teksten te produceren. Iets wat ik onlangs in een CoCo-kennissessie heb geleerd: lees je tekst nog een paar keer door en schrap overbodige woorden. Probeer met zo min mogelijk woorden toch je punt te maken. Daarvan wordt je tekst heel vlot leesbaar en verre van saai!

Andere lijstjes

Ik ben niet de eerste en niet de laatste met dit soort lijstjes. Ik raad je aan lijstjes te vergelijken en er voor jou uit te halen waar je wat aan hebt! Ik heb er vast een paar voor je op een rijtje gezet:

Weet jij nog grote blogfouten die in deze lijst ontbreken? Of vind je ze maar onzin? Laat het me weten in de comments!

Fotocredits


3.181 keer gelezen Geschreven door en
0 comments

Trackbacks